Běh 10 km/h. Vědci našli optimální tempo pro běhání

Optimální tempo běhu

Pomalý a rychlý běh není totéž, stejně jako dva běžci nejsou stejní a nemají totožné předpoklady pro běh. V jednom má ale věda jasno: běh 10 km/h je vysoce efektivním tempem z hlediska výdeje energie. Pojďme se ale dozvědět více o studii, která hodnotila optimální tempo pro běhání. 

Máte raději výbušné, rychlé tréninky, anebo raději běžíte na pohodu, ale delší dobu? Pojďme si ukázat, jak se tyto dvě aktivity liší.

Optimální rychlost běhu

Efektivní rychlostí pohybu se zabývá studie Optimal running speed. K. Steudel-Numbers (University of Wisconsin) a C. Wall-Scheffler (Seattle Pacific University) společně zjistily, že u lidských jedinců existuje optimální rychlost pohybu, při které dochází k minimálnímu možnému výdeje energie.

Běh 10km/h u žen, u mužů o něco rychlejší

Závěr studie přeje ve prospěch pomalého běhu! Při měření výdeje u pokročilých amatérských běžců, a následnému porovnání s různými rychlostmi na běžeckém pásu, vyšlo najevo, že optimální tempo pro muže je 13 km/h, zatímco pro ženy je to asi 10,5 km/h. Mírně pod a nad těmito čísly se totiž energetický výdej zvyšoval, to znamená více vyčerpání při běhu (mysleme například na člověka-lovce).

Ideální tempo běhu – ženy a muži

Rozdíly mezi běžci a běžkyněmi jsou ve studii vysvětleny především rozdílnou tělesnou strukturou: v experimentu byli muži o něco vyšší a těžší než ženy. Autorky výzkumu ale nevylučují, že při zjišťování ideálního tempa mohou hrát roli i rozdíly obou pohlaví. Do úvahy bychom totiž mohli vzít také například hormonální změny v průběhu ženského cyklu.

Dále také studie uvádí, že optimální rychlost běhu souvisí s Body Mass Indexem (BMI), to znamená, že čím lehčí je tělo běžce, tím rychleji poběží.

Optimální tempo běhu vs. neefektivní rychlost

Naopak jako vysoce neefektivní uvádějí autorky studie o rychlosti tempo 7,2 km/h, to znamená 8 minut na km. Tato rychlost je totiž totožná s tempem, při kterém tělo přechází z velmi rychlé chůze do běhu. Jak už možná z vlastních běžeckých zkušeností víte, svižná chůze a velmi pomalý běh jsou přesně aktivity, které nás stojí hodně tělesného úsilí.

10km/h je optimální rychlost pro běh

Tak tedy, pokud se ve svém tréninku zaměřujete především na rychlost, zmírněte a střídejte výbušnější výběhy s delšími, ale klidnějšími trasami, kdy poběžíte mezi 10 a 12 km/h. Urazit stejnou vzdálenost za více času je totiž efektivnější z hlediska našeho úsilí při běhu.

Čtěte také: Běhání a cyklistika. Pomáhá kolo vašemu běhu?

Chcete další důvod? Při pomalejším, souvislém běhu, trvajícím zhruba 35-50 min také spálíme nejvíce kalorií díky tepové frekvenci při této námaze, která je ideální pro hubnutí.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními!

Více o Lenka Rejfířová
Cestovatelka a sběratelka zážitků. Mluví španělsky a portugalsky a nevěří na jeden domov. Na cestách peče perník a smaží bramboráky jako poděkování za nocleh nebo prohlídku města.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*