Bolest achilovky. Jak léčit běžecké prokletí a předejít mu

Bolest achilovky

Achillova šlacha, tedy konkrétně její bolest, dokáže běžcům pořádně zkomplikovat život. Někdy odejde tak rychle, jak přišla, jindy je na bolest achilovky třeba nasadit komplexní léčbu. Důležité je také nezanedbat prevenci a nikdy neběhat přes bolest. 

Problémy s Achillovou šlachou často vznikají u tzv. víkendových běžců, tedy když se snažíme ve dvou volných dnech dohnat to, na co v uspěchaném pracovním týdnu nebyl čas. Její příčinou ale může být kromě běžecké nárazovky i nedostatečné protažení před i po běhu, nesprávná technika běhu anebo samotná obuv na běhání.

Bolest achilovky – příčiny

Co způsobuje nepříjemnou bolest achillovky? Příčiny můžeme rozdělit do dvou kategorií:

Jednorázové přetížení

  • delší neobvyklá zátěž (tzv. syndrom víkendového běžce)
  • vysoká intenzita zátěže (např. závod nebo náročné kopce)
  • prochladnutí
  • nárazově těžký terén – bahno, kameny, sníh

Dlouhodobé přetížení

  • nevhodná obuv
  • špatný běžecký styl
  • nedostatečné protažení před a po tréninku
  • rychlé navyšování kilometráže
  • časté náročné tréninky
  • nedostatek odpočinku

Také při velmi intenzivních a častých trénincích může achilovka zlobit, a to buď bezprostředně po námaze anebo už při běhu – tady je třeba zvolnit, zbytek běhu doklusat nebo dojít, a z případného náročného terénu (sníh, kameny, bahno), utéci například na lesní stezku nebo na jakýkoliv rovný (a to nemusí vždy znamenat tvrdý) povrch.

Achillova šlacha

Achillova šlacha patří mezi nejsilnější šlachy v lidském těle. U dospělého člověka má velikost malíčku ruky a její hlavní fukncí je, že se díky ní se dokážeme postavit na špičku. Ačkoliv je šlacha extrémně pevná, její (nejčastěji opakovanou) vysokou zátěží může dojít k zánětu, který se projevuje bolestí při nebo po aktivitě. Neléčený zánět může způsobit chronické potíže a v některých případech také prasknutí šlachy, jejíž nápravou je chirurgický zákrok.

Bolest achilovky – léčba doma a první pomoc

Studená a teplá voda

První pomocí, když vás achilovka začne bolet už při výkonu, je ji zchladit studenou vodou (obchod, studánka, pořadatelé závodu…). Doma do sprchy a opět chvíli (cca 2 min) pouštět na šlachu ledovou vodu. Další dny po incidentu už ledovku nepraktikujte, tady je lepší střídat horkou a studenou vodu pro zlepšení cirkulace krve.

Masáž a jemné cvičení

Následujícím krokem je použití hřející masážní emulze (může být s obsahem skořice nebo chilli papriček). Automasáž (ale pokud na to máte lidi, je to ještě lepší!) provádějte jemně, směrem od chodidel nahoru k lýtku. Kdykoliv si přes den vzpomenete, zakruťte kotníkem anebo se (ne celou vahou, jen lehce), postavte na špičky.

Vhodné je také jemné protahování lýtka: s nataženýma rukama se opřete o zeď směrem čelem ke zdi a s rovnými zády zakročte jednou nohou. Vydržte 20 sekund, vyměňte nohy a opakujte.

Bolest achilovky – léčba fyzioterapií

Dalšími možnostmi léčby bolesti achillovy paty může být například kinezioterapie neboli tzv. tejpování, rázová vlna či ortopedické pomůcky, jako je podpatěnka či speciální ortéza pro achilovku. Navštivte fyzioterapeuta nebo se zeptejte v některém běžeckém klubu, jaký je ve vašem případě nejvhodnější postup.

Přetržená achilovka – pozor na námahu

Nejlepším a nejjednodušším postupem pro léčbu zanícené achilovky je (ano, hádáte správně) dočasná běžecká abstinence. Každá další zátěž zanícení zhoršuje a Achillova šlacha se může natrhnout či prasknout. Neléčením pomocí klidového režimu, masáží a cvičení si také můžete přivodit chronický zánět achillovy šlachy, a o to žádný běžec nestojí, protože tyto potíže opět vedou k nutnosti vzdát se oblíbeného sportu.

Po odeznění bolesti můžete alespoň chodit, ale rozhodně si dejte nejméně na týden běžeckou přestávku.

Bolest achilovky – prevence (bolest z dlouhodobého přetížení)

  • pokud s během začínáte, navyšujte naběhaný objem pozvolna
  • za potížemi může být nesprávný běžecký styl – poraďte se v běžecké škole a sledujte videa se správným běžeckým postojem
  • nechte si otestovat svůj došlap (v běžeckých obchodech) a podle něj vyberte správnou obuv
  • máte-li nestejnou délku nohou (to není žádná výjimka), korigujte ji např. podpatěnkou
  • odpočívejte alespoň jeden den v týdnu a střídejte náročné tréninky s lehčími

Achillova šlacha – prevence (bolest z jednorázového přetížení)

  • vyhněte se nárazovým zabijáckým tréninkům po delší pauze od běhu
  • na těžký terén a náročné kopce zvykejte tělo postupně
  • před a po tréninku VŽDY proveďte strečink

Bolest achilovky, stejně jako např. běžecké koleno, může běžce pěkně potrápit. A proto ještě jednou: bolesti achilovky se dá předejít správným běžeckým stylem, postupným navyšováním kilometráže a vyloučením několika po sobě jdoucích náročných tréninků. Nechte si poradit od odborníků v běžeckém obchodě, zda používáte ty správné boty pro váš typ došlapu, a když už vás achilovka chytne, bolest rozhodně nepodceňujte a dbejte pokynů pro rychlou léčbu.

Čtěte také: Chi running. Naučte se techniku přirozeného běhu bez rizika zranění

A to hlavní: nikdy, ale opravdu nikdy neběhejte přes bolest. Dělat hrdinu při běhu rozhodně nestojí za chirurgickou nápravu prasklé achillovy šlachy.

Bolest achilovky. Jak léčit běžecké prokletí a předejít mu
3 (60%) 2 hlas[ů]

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními!

Více o Lenka Rejfířová

Běžkyně z polabské nížiny, která nedá dopustit na ranní výběhy a zdravou výživu. Momentálně žije a trénuje v obřích městských parcích uprostřed betonové džungle São Paula.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*