Správný běžecký styl. Přestaňte dělat chyby

Správný běžecký styl

Mnoho běžců-začátečníků i pokročilých má při běhu nesprávné držení těla a pohybuje se nepřirozeně. Pozor je třeba si dát na náklon, práci rukou, zpevněný trup, a mnoho dalšího. Jaký je správný běžecký styl?

Jak správně běhat? Začíná to postojem!

Správný běžecký styl – jak na to

Většina z nás, pokud začínáme běhat, neví, jak správně pohybovat rukama, jak moc se naklonit anebo jak dlouhé kroky při běhání dělat.

Pojďme si ukázat ten správný běžecký styl, který je pohodlný, příjemný a prospěšný pro rozvoj techniky, rychlosti i vytrvalosti.

Běh je práce celého těla

Správný postoj a pohyb při běhu je pro běžce základní. Jaký je ten správný běžecký styl? Začněme od spodu těla.

Nohy (chodidla)

Protože naše dolní končetiny odvádějí při běhu tvrdou práci, je důležité vědět, co s nimi. Správný běžecký styl znamená pro nohy to, že se při prvním kontaktu se zemí dotýkají povrchu vždy středem chodidla. Tedy nenašlapujeme na špičku, ani na patu, ale zhruba doprostřed.

Při tomto dotyku se zemí je noha pod naším tělem, nepředbíhá ho, ani není příliš pozadu (to si ulehčíme správným náklonem těla).

Dobré je také při běhání korigovat případnou supinaci či pronaci. To usnadní správná běžecká obuv.

Trup – náklon těla

Tzv. core neboli střední část těla, nám při běhu skvěle pomáhá, pokud je zpevněná a rovná. To znamená, nakloňte se dopředu celou horní polovinou těla, tak, aby byla vaše záda a hlava v jedné ose. Do běhu si také tzv. nesedáme (neprohýbejte se v pase).

Ruce – pomůžou, když to nepřeháníme

Ruce nám mohou pomoci zrychlit a korigovat náš pohyb vpřed. Horní část paže svírá s dolní pravý úhel. Pohyb ruky směřuje nahoru směrem k ramenu, a dolů směrem ke kyčlím.

Nezatínejte dlaně, ani s rukama bezvládně nemáchejte, ani nenatahujte zatnuté prsty vpřed. Dlaně mějte mírně sevřené, jako kdybyste měli v každé ruce vajíčko.

Pokud běžíte rychle, například ke konci u závodu, nebo při předbíhání soupeře, využijte maximální pohyb rukou a více se nakloňte.

Ramena

Další důležitá část pohybu těla při běhu – ramena. Správný běžecký styl je s rameny uvolněnými, netlačte je nahoru, ale nechte je v přirozené poloze (máme tendenci je vysunovat nahoru i při běžném pohybu nebo posedu, tak na ně dejte pozor). Jediný pohyb, který vykonávají, je pohyb v ramenním kloubu.

Hlava

A nakonec hlava. Nezaklánějte ji, ani nesklánějte, nevysunujte příliš dopředu. Krk a hlava je při běhu prodloužením páteře a s trupem jsou v jedné ose. Váš pohled by měl směřovat dopředu, zhruba dva metry před vás. Tak si všimnete případných nerovností a budete mít čas se jim vyhnout nebo je přeskočit. Z tohoto důvodu se nedívejte příliš do dálky. Hlavu mějte uvolněnou.

Obličej

Všimněte si, jak se běžně při běhu tváříte. Vaše tvář by měla být uvolněná, bez zatínání zubů, mračení nebo otvírání pusy. Pokud svítí slunce, nevybíhejte bez brýlí a opalovacího krému s ochranným faktorem, a pro běh v zimě hydratujte tvář i rty krémem a ochrannou tyčinkou na rty.

Na běh jsou skvělé cyklistické brýle, které vás ochrání před případnými nečistotami a hmyzem. A usmívejte se!

Dýchání

Ideální je, když budete po celou dobu běhu dýchat nosem a pusu necháte zavřenou. Pokud jste zvyklí při námaze dýchat pusou, zkuste zmírnit tempo a trénujte dýchání nosem.

Pozor na zbytečné pohyby

Vše, co uděláme navíc, nám odsává drahocennou energii. Ženy mají někdy tendenci s vlasy v culíku přílišně pohybovat hlavou ze strany na stranu. Snažte se hlavu držet rovně.

Čtěte také: 7 tréninkových tajemství muže, který zvládl 50 závodů za 50 dní

Taky pozor na přehnané hopsání a kymácení tělem při běhu. Vše musí probíhat ladně a bez trhaných pohybů, jedině tak se zbytečně nevyčerpáte.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními!

Více o Lenka Rejfířová
Cestovatelka a sběratelka zážitků. Mluví španělsky a portugalsky a nevěří na jeden domov. Na cestách peče perník a smaží bramboráky jako poděkování za nocleh nebo prohlídku města.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*