Běh bez úsilí. Naučte se běhat přirozeně a bez zranění

Běh bez úsilí, chi running

Poznejte chi running, běžecký styl, díky kterému se naučíte běhat efektivně a bez rizika zranění. Jaký je běh bez úsilí?

Představte si, že běžíte lehce, s minimem námahy, ale maximálním soustředěním. Taková je myšlenka aktivity chi running, přirozeného běhu, který slibuje návrat k samým kořenům koordinovaného pohybu.

Běh bez úsilí – co to je

Chi running, v Čechách známý jako běh bez úsilí, je běh, který nachází inspiraci v čínském bojovém umění Tai chi. Pomocí systému cvičení pomáhá běžci běhat lehce, přirozeně, a hlavně s minimálním rizikem běžeckých zranění. Díky běhu bez úsilí se příjemnou cestou zbavíte různých běžeckých zlozvyků, jako jsou nekoordinované anebo nadměrné pohyby.

Chi running – běh bez úsilí

Za myšlenkou Chi running stojí americký ultramaratonec Danny Dreyer, který spolu se svým týmem organizuje workshopy a tréninky o tom, jak běhat efektivně a využít energii těla naplno. V roce 2004 vyšla jeho kniha o přirozeném běhání, Chi running, která je dostupná i v českém překladu, pod stejným názvem. Zde se seznámíte se základy uvědomělého běhání a naučíte se základní techniky a cvičení.

Běh bez úsilí vs. běžný běh

Hlavní rozdíl mezi standardním během a chi running je především v důrazu na přirozenost, lehkost pohybu a koordinovanost.

Čínské slovo chi (čte se jako či) označuje energii, která spojuje tělo a mysl. Energie v pojetí chi runningu vychází ze středu našeho těla, to znamená, že zapojením břišních a zádových svalů šetříme pohyb nohou, které jsou uvolněnější a podpoří tak jednoduše váhu našeho těla namísto toho, aby nás tlačily anebo táhly vpřed. Celý pohyb při běhu je tak ladnější a dovoluje nám využít energii těla efektivně bez toho, abychom ho přepínali.

Zkrátka, chi running je vylepšení našeho současného běžeckého stylu a návrat k radostnému pohybu. Naopak rychlost je pro běh bez úsilí vedlejší atribut našeho pohybu.

Hledáte důvody, proč začít s během bez úsilí? Tady jsou jeho výhody:

Chi running – co se naučíte během bez úsilí

  • relaxovat při běhu
  • získat správný běžecký postoj
  • nášlap na střed chodidla (tzv. neutrální došlap)
  • používat sílu gravitace při běžeckém náklonu
  • využít střed těla (core) jako základnu pohybu
  • správně využívat paže při běhu
  • propojit běh s myslí
  • pohybovat se bez rizika zranění

Běh bez úsilí v Čechách

Chi runningu se u nás věnuje Josef Šverma, který je prvním certifikovaným lektorem chi runningu v České republice a uvědomělý běh bez úsilí vyučuje od roku 2013.

Čtěte také: 7 nejčastějších chyb při běhání a jak se jim vyhnout

Pokud chcete vyzkoušet chi running, přihlásit se můžete na Josefovy skupinové či individuální kurzy, kde se dozvíte vše o přirozeném běhání, které bude prospěšné pro vaše tělo i mysl.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními!

Více o Lenka Rejfířová
Cestovatelka a sběratelka zážitků. Mluví španělsky a portugalsky a nevěří na jeden domov. Na cestách peče perník a smaží bramboráky jako poděkování za nocleh nebo prohlídku města.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*