×
oBěhání.cz

Běhání s brýlemi či čočkami. Na co je třeba myslet?

Běhání s brýlemi

Běhání je radost. Ale běhání je také věda, protože všechnu tu námahu a zátěž musíte svému tělu nějak kompenzovat. A proto jsou na trhu hřejivé a chladící masti na svaly, preparáty na lepší funkci cév, doplňky stravy pro regeneraci šlach, funkční oblečení na odvádění potu a udržování optimální teploty, boty se špičkovou technologií pro ochranu kloubů a mnoho dalších vymožeností, které budou náš pohybový aparát doslova hýčkat. Ovšem existuje v lidském těle orgán, který je při běhání neméně důležitý a přesto běžci na jeho bezpečí často zapomínají. A tím je oko.

Jistě, jsou slepí běžci, kteří zaslouží neskonalý obdiv. Ale většina z nás by si bez očí ani nezavázala boty. Proto je velmi důležité o oko, nejen při běhu, dobře pečovat.

Nosit brýle se vyplatí

Při sportovních aktivitách, jako je běh, je oko vystaveno mnohými rizikům. „Jedná se o rizika spojená s pobytem v přírodě – čili úrazy v podobě vniknutí cizího tělíska do oka, ať už je to hmyz, částečky prachu, větvičky ze stromů. Větší riziko pak znamenají pylové alergie, které se projevují často v podobě řezání v očí, zarudnutí, otoku a silného slzení,“ vysvětluje MUDr. Eva Jerhotová, lékařka oční kliniky DuoVize. Jako řešení se jeví pochopitelně běžecké brýle. Ty by měly být pohodlné, dobře sedět na obličeji a zakrývat celé oči a jejich okolí, i ze strany, tak aby chránily bulvy také před větrem a vysycháním. „Klasické dioptrické brýle nejsou vhodné, neposkytují dostatečný výhled do stran a nechrání oči tak dobře, jako brýle sportovní. V případě oční vady je lepší volit kombinaci kontaktních čoček a sportovních brýlí,“ doporučuje MUDr. Jerhotová.

Bez čoček je to nejlepší

Právě oční vady spojené s nošením brýlí a čoček by běžec rozhodně neměl podceňovat. „Pokud člověk neběhá s patřičnou korekcí, tedy s dioptrickými brýlemi nebo s čočkami, může docházet k rozvoji tzv. astenopických potížích, čili bolesti hlavy, únavě očí a rozmlžování. Běhání pak nenavodí dobrou náladu ale naopak třeba migrénu,“ vysvětluje MUDr. Jerhotová. Podle ní jsou vhodnější kontaktní čočky, než brýle. Ale i ty mohou mít svá úskalí. „Čočka může z oka při běhu vypadnout, můžete ji vyjmout při otírání potu, některým očím nemusí dělat dobře také mikroklima, když například běháte v posilovně na pásu,“ popisuje MUDr. Jerhotová a dodává: „Ideálním řešením jsou samozřejmě laserové operace. Lidé se nejčastěji bojí toho, že nebudou moci po operaci očí několik měsíců běhat do přírody, aby se vyhnuli pylům a dalším alergenům. Přitom to není vůbec nutné. Při refrakčních operacích očí na naší klinice používáme femtosekundový laser, pomocí něhož provádíme zákrok zvaný NeoSMILE 3D. Laser velice delikátním a jemným způsobem nařízne rohovku zhruba v délce tří milimetrů a následně pomocí 3D technologie oddělí tzv. lentikulu, neboli část rohovky uvnitř oka, kterou je potřeba vyjmout, aby měl pacient ostré vidění. Tu pak chirurg tím jemným naříznutím vyjme. Nepoužíváme tudíž žádné skalpely ani mikrochirurgické šití. Díky tomu se pacient prakticky hned druhý den vrací do normálního života a už za týden se může například koupat. To bylo u starých metod nemyslitelné,“

Ovšem, jak už bylo řečeno, ať už jsou oči operované, nebo s čočkami, běžec by je i tak měl chránit sportovními brýlemi. Ty totiž v neposlední řadě plní také funkci stínící, čili slouží jako filtr slunečního záření. „Oko je při běhu ohroženo samozřejmě především v souvislosti s expozicí slunci, tedy škodlivému UV B záření. Proto jsou jako prevence vhodné speciální sportovní brýle – jednak chrání oči i ze strany a samozřejmě bývají vybaveny spolehlivým ochranným UV faktorem,“ říká MUDr. Jerhotová.

A proč je UV záření pro oko tolik nebezpečné? „UV záření může způsobit popálení tenké kůže v okolí oka, ale také zánět rohovky či spojivek. To se projevuje bolestí v očích, slezením, světloplachostí až neschopností otevřít oči. V případě těchto obtíží je nutná návštěva oftalmologa a následná léčba,“ vysvětluje MUDr. Andrea Jeneková z Očního centra Praha a doporučuje: „Při ochraně před UV zářením je důležité, aby byl UV filtr v brýlích stoprocentní, aby byl zrak chráněn před UV A i UV B zářením. Doporučený je UV 400.

U moře nemějte brýle příliš tmavé

Specifická situace nastává, pokud si jdete zaběhat během dovolené po pláži nebo na horách, zkrátka v místě opravdu intenzivního slunečního záření. „Při pobytu u moře se doporučuje zatmavení brýlí 50-60%. Úplně tmavá skla nejsou vhodná. Způsobují, že se zorničky ještě více rozšíří a do oka proniká ještě více UV záření. Pokud si nejste jisti kvalitou svých brýlí, je lepší nechat si změřit UV filtr ve specializované optice,“ doporučuje MUDr. Janeková.

Oko rozdráždí pot i mráz

Ovšem ne pouze poletující hmyz a ostré slunko jsou pro naše oči při běhu nepřítelem. Znepříjemnit trénink může velice snadno i vlastní pot. „Určitě je vhodné stékání potu do očí zabránit – jednak dráždí oči sám o sobě, za druhé funguje jako nosič případné mastnoty z krémů a samozřejmě i mechanických nečistot. Může tak způsobovat dráždění až ekzematózní změny víček,“ varuje MUDr. Jerhotová. V tomto případě skvěle poslouží sportovní čelenka, která bude pot odvádět. Populární je také běžecká šátek, ale někteří běžci dávají přednost kšiltovce, kterou mohou kdykoli snadno sejmout

Pozor by si měl dát běžec zejména v zimních obdobích. „Mráz a vítr zvyšují odpařování ochranného slzného filmu z povrchu oka a v extrémních případech mohou způsobit narušení povrchu oka – rohovky. Nehledě na nepříjemné subjektivní potíže, jako je pálení, řezání, také zvyšují sklon k vzniku zánětu spojivek i rohovky, protože nefunguje desinfekční funkce slz, které necirkulují,“ uzavírá MUDr. Jerhotová. I proto doporučuje nosit běžecké brýle, které první nápor mrazu a větru zmírní.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..