×
oBěhání.cz

Co je TRX systém a proč bychom si jej měli pořídit domů?

TRX cviky a trénink

Cvičení s vlastní vahou těla je základem pro celkovou fyzickou kondici. Právě k tomu nám může přispět závěsný TRX systém, pomocí kterého můžeme cvičit i z pohodlí vlastního domova. Co takové cvičení obnáší a proč bychom měli cvičit právě s TRX systémem? Poradíme vám pár základních cviků a užitečných tipů, jak upevnit TRX pásy a jak je správně používat.

Výhody cvičení na TRX pásech

Cvičení na TRX pásech posiluje svaly celého těla, podporuje celkovou koordinaci, zlepšuje stabilitu i pružnost. Při tomto způsobu cvičení pracujete především s vlastní vahou těla. Důležité je nejen posilování svalů rukou či nohou, ale také celého středu těla – CORE. Je však potřeba cvičit pravidelně a správným způsobem, abychom si zbytečně neublížili. Výhodou je, že nemusíte chodit do posilovny nebo fitness centra. Snadno si můžete TRX systém pořídit domů a cvičit kdykoliv a kdekoliv se vám zachce.

Na TRX pásech vám také hrozí pád a zranění, pakliže nemáte závěsný TRX systém správně upevněný ve své domácí posilovně. Tento TRX systém je potřeba někam pevně zavěsit, abychom se na něj mohli pověsit, a to ať už vážíme 50 nebo 100 kg. TRX doma vám může být opravdu k užitku, napřed ale musíte perfektně zvládnout techniku cvičení a pásy si doma opravdu bezpečně připevnit.

Nejlepší posilování pro běžce. 7 cviků co vás rychle dostanou do formy

Jak cvičit na TRX

Při cvičení na TRX pásech je vhodné vycházet z doporučených rad vašeho trenéra, anebo instruktážních videí. TRX cvičení  – video vám může opravdu hodně usnadnit přemýšlení nad tím, jak vlastně s TRX cvičením začít. Nesprávné provádění cviků nikomu nepomůže, naopak si můžete ublížit. Jak tedy na to? Důležitá je správná výchozí poloha těla, také dýchání při cvičení a plynulost pohybů. Při cvičení není žádoucí dělat rychlé a trhavé pohyby nebo si namísto svalů nadměrně zatěžovat záda. Fyzická zátěž by měla být přiměřená vaší kondici a vaším tělesným možnostem. Méně je někdy více.

Dávejte také pozor na to, abyste měli správně napnuté pásy a nezpůsobili si zranění při cvičení. Nastavení délky pásů by mělo vycházet z toho, jak je člověk vysoký. Vždy je i důležité dbát na to, aby byla zátěž přiměřená. Rovněž by nemělo docházet k odírání pásů o paže, nebo k vyklouzávání popruhů z rukou. Využívejte správně úchyty na ruce a dávejte si pozor na zbytečnou nedbalost, která by vám nepřinesla kýžený efekt, ale spíše nějaké poranění.

Především také nikdy nezačínejte cvičit s TRX systémem bez předchozího rozcvičení a protažení těla. Ideální je vyzkoušet na začátek lehký strečink a rozběhání se (klidně na místě) pro lepší okysličení a rozproudění krve v těle. TRX cvičení hubnutí sice vždy nezaručí, zato počítejte s tím, že si pořádně posílíte svaly, což je přece taky potřeba.

TRX pro výcvik vojenských jednotek

TRX systém byl původně vyvinut pro trénink vojenských jednotek. Šlo o to, aby posiloval svaly celého těla pro výkon v extrémních podmínkách. Současnou podobu TRX systému má na svědomí velitel námořnických SEAL jednotek Randy Hetrick. SEAL je akronym znamenající zkratku anglických slov Sea – moře, Air – vzduch a Land – země. Výcvik příslušníků této jednotky je považován za jeden z vůbec nejtěžších. Cvičení TRX používají pro svůj trénink také opravdoví profesionálové a sportovci všech možných odvětví sportu.

TRX cvičení je opravdový základ tréninku pro běžce, fotbalisty, hokejisty, kulturisty, surfaře, plavce, snowboardisty, tenisty, triatlonisty – zkrátka pro všechny sportovce, dokonce třeba i pro golfisty. Pokud ještě stále váháte nad tím, zda si TRX systém pořídit, vězte, že tento cvičební systém se opravdu vyplatí. Navíc si jej můžete brát s sebou na cesty, zavěsit si jej třeba i v přírodě nebo někde venku na zahradě. Závěsný TRX je přenosný, není potřeba jej pevně uchytit pouze v jedné místnosti s tím, že by již pásy nešly sundat. Navíc připevnit se dá různými způsoby, například také do dveří.

Běhání a posilování. 4 snadné cviky pro každého běžce

TRX cviky na břicho, záda a na nohy – bezpečně

TRX systém vám může umožnit posilování nejrůznějšími způsoby jaké si jen dovedete představit. Pokud řešíte otázku, jak posílit střed těla, ideální možností jsou právě TRX popruhy. Oblíbené jsou i TRX cviky na břicho, TRX cviky na záda nebo TRX cviky na nohy či TRX veslování určené k posílení svalů paží a ramen. Posilovat můžete tedy všechno možné, ale dbejte na to, aby to probíhalo především bezpečně.

V prvé řadě musí být TRX pásy pevně zavěšeny na skobě ve zdi či ve stropě, a to tak, abyste měli jistotu, že se s vámi pásy neutrhnou a vy při intenzivním tréninku neskončíte na tvrdé zemi. K tomu, aby to bylo možné, postačí vrtačka a hmoždinky. Pokud máte doma na zdi žebřiny nebo pevný věšák či polici s kovovou tyčí, lze TRX pásy snadno zavěsit i na ně.

Dalším důležitým a bezpečnostním opatřením je správné nastavení délky pásu vzhledem k typu cviku, který právě provádíte. Seřízení a nastavení TRX pásů je tedy také nezbytné, jak již bylo řečeno, proto na to opravdu nezapomínejte.

TRX cvičení a děti

V neposlední řadě si na TRX pásech mohou parádně zařádit děti. Pokud máte pásy připevněny ke stropu, děti se mohou houpat a hrát si na netopýry či opice. Ale opět zdůrazňujeme bezpečnost! Silový trénink dětí určitě vhodný není, spíše je nechte, aby si hrály či trénovaly rozhodně pouze vzhledem ke svým možnostem!



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..