×
oBěhání.cz

Co je TRX systém a proč bychom si jej měli pořídit domů?

TRX cviky a trénink

Cvičení s vlastní vahou těla je základem pro celkovou fyzickou kondici. Právě k tomu nám může přispět závěsný TRX systém, pomocí kterého můžeme cvičit i z pohodlí vlastního domova. Co takové cvičení obnáší a proč bychom měli cvičit právě s TRX systémem? Poradíme vám pár základních cviků a užitečných tipů, jak upevnit TRX pásy a jak je správně používat.

Výhody cvičení na TRX pásech

Cvičení na TRX pásech posiluje svaly celého těla, podporuje celkovou koordinaci, zlepšuje stabilitu i pružnost. Při tomto způsobu cvičení pracujete především s vlastní vahou těla. Důležité je nejen posilování svalů rukou či nohou, ale také celého středu těla – CORE. Je však potřeba cvičit pravidelně a správným způsobem, abychom si zbytečně neublížili. Výhodou je, že nemusíte chodit do posilovny nebo fitness centra. Snadno si můžete TRX systém pořídit domů a cvičit kdykoliv a kdekoliv se vám zachce.

Na TRX pásech vám také hrozí pád a zranění, pakliže nemáte závěsný TRX systém správně upevněný ve své domácí posilovně. Tento TRX systém je potřeba někam pevně zavěsit, abychom se na něj mohli pověsit, a to ať už vážíme 50 nebo 100 kg. TRX doma vám může být opravdu k užitku, napřed ale musíte perfektně zvládnout techniku cvičení a pásy si doma opravdu bezpečně připevnit.

Nejlepší posilování pro běžce. 7 cviků co vás rychle dostanou do formy

Jak cvičit na TRX

Při cvičení na TRX pásech je vhodné vycházet z doporučených rad vašeho trenéra, anebo instruktážních videí. TRX cvičení  – video vám může opravdu hodně usnadnit přemýšlení nad tím, jak vlastně s TRX cvičením začít. Nesprávné provádění cviků nikomu nepomůže, naopak si můžete ublížit. Jak tedy na to? Důležitá je správná výchozí poloha těla, také dýchání při cvičení a plynulost pohybů. Při cvičení není žádoucí dělat rychlé a trhavé pohyby nebo si namísto svalů nadměrně zatěžovat záda. Fyzická zátěž by měla být přiměřená vaší kondici a vaším tělesným možnostem. Méně je někdy více.

Dávejte také pozor na to, abyste měli správně napnuté pásy a nezpůsobili si zranění při cvičení. Nastavení délky pásů by mělo vycházet z toho, jak je člověk vysoký. Vždy je i důležité dbát na to, aby byla zátěž přiměřená. Rovněž by nemělo docházet k odírání pásů o paže, nebo k vyklouzávání popruhů z rukou. Využívejte správně úchyty na ruce a dávejte si pozor na zbytečnou nedbalost, která by vám nepřinesla kýžený efekt, ale spíše nějaké poranění.

Především také nikdy nezačínejte cvičit s TRX systémem bez předchozího rozcvičení a protažení těla. Ideální je vyzkoušet na začátek lehký strečink a rozběhání se (klidně na místě) pro lepší okysličení a rozproudění krve v těle. TRX cvičení hubnutí sice vždy nezaručí, zato počítejte s tím, že si pořádně posílíte svaly, což je přece taky potřeba.

TRX pro výcvik vojenských jednotek

TRX systém byl původně vyvinut pro trénink vojenských jednotek. Šlo o to, aby posiloval svaly celého těla pro výkon v extrémních podmínkách. Současnou podobu TRX systému má na svědomí velitel námořnických SEAL jednotek Randy Hetrick. SEAL je akronym znamenající zkratku anglických slov Sea – moře, Air – vzduch a Land – země. Výcvik příslušníků této jednotky je považován za jeden z vůbec nejtěžších. Cvičení TRX používají pro svůj trénink také opravdoví profesionálové a sportovci všech možných odvětví sportu.

TRX cvičení je opravdový základ tréninku pro běžce, fotbalisty, hokejisty, kulturisty, surfaře, plavce, snowboardisty, tenisty, triatlonisty – zkrátka pro všechny sportovce, dokonce třeba i pro golfisty. Pokud ještě stále váháte nad tím, zda si TRX systém pořídit, vězte, že tento cvičební systém se opravdu vyplatí. Navíc si jej můžete brát s sebou na cesty, zavěsit si jej třeba i v přírodě nebo někde venku na zahradě. Závěsný TRX je přenosný, není potřeba jej pevně uchytit pouze v jedné místnosti s tím, že by již pásy nešly sundat. Navíc připevnit se dá různými způsoby, například také do dveří.

Běhání a posilování. 4 snadné cviky pro každého běžce

TRX cviky na břicho, záda a na nohy – bezpečně

TRX systém vám může umožnit posilování nejrůznějšími způsoby jaké si jen dovedete představit. Pokud řešíte otázku, jak posílit střed těla, ideální možností jsou právě TRX popruhy. Oblíbené jsou i TRX cviky na břicho, TRX cviky na záda nebo TRX cviky na nohy či TRX veslování určené k posílení svalů paží a ramen. Posilovat můžete tedy všechno možné, ale dbejte na to, aby to probíhalo především bezpečně.

V prvé řadě musí být TRX pásy pevně zavěšeny na skobě ve zdi či ve stropě, a to tak, abyste měli jistotu, že se s vámi pásy neutrhnou a vy při intenzivním tréninku neskončíte na tvrdé zemi. K tomu, aby to bylo možné, postačí vrtačka a hmoždinky. Pokud máte doma na zdi žebřiny nebo pevný věšák či polici s kovovou tyčí, lze TRX pásy snadno zavěsit i na ně.

Dalším důležitým a bezpečnostním opatřením je správné nastavení délky pásu vzhledem k typu cviku, který právě provádíte. Seřízení a nastavení TRX pásů je tedy také nezbytné, jak již bylo řečeno, proto na to opravdu nezapomínejte.

TRX cvičení a děti

V neposlední řadě si na TRX pásech mohou parádně zařádit děti. Pokud máte pásy připevněny ke stropu, děti se mohou houpat a hrát si na netopýry či opice. Ale opět zdůrazňujeme bezpečnost! Silový trénink dětí určitě vhodný není, spíše je nechte, aby si hrály či trénovaly rozhodně pouze vzhledem ke svým možnostem!

5/5 - (2 votes)

5/5 - (2 votes)


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..