×
oBěhání.cz

Kompresní podkolenky na běhání. Nejsou jen móda, ale pomáhají!

Kompresní podkolenky na běhání

Ať už jste se rozhodli, že začnete pravidelně běhat, anebo patříte k již zkušeným běžcům, kromě kvalitních běžeckých bot se někdy hodí také kompresní podkolenky na běhání. O své nohy zkrátka musíme pečovat, vždyť nás nesou po celý náš život. K čemu vlastně kompresní podkolenky slouží a jak je správně vybrat?

Jak vybrat kompresní podkolenky?

Kompresní podkolenky na běhání nejsou pouze móda. I když na noze vypadají pěkně, mají svoji funkci. Kompresní podkolenky by měly především na noze dobře držet. Sklouzávající podkolenka při běhu nám nijak neprospěje. Opačný efekt, kdy podkolenka zaškrtí krevní oběh příliš, také není žádoucí. Proces komprese by měl probíhat správně tak, aby kompresní podkolenky na běhání skutečně sloužily svému účelu.

Podkolenky vám nesmí způsobovat otlaky a puchýře, například díky silným švům. Proto se často vyrábí bezešvé zdravotní podkolenky nebo kompresní podkolenky s plochými švy. Měly by být vyrobeny z takového materiálu, který je prodyšný a dobře odvádí vlhkost. Hodí se i skvělé termoregulační vlastnosti materiálu nebo také jeho antibakteriální vlastnosti – ty třeba zajišťuje obsah stříbra v materiálu. V zimě by nám mělo být příjemné teplo a v létě bychom se v kompresních podkolenkách neměli potit.

Zkoušení kompresních podkolenek většinou není možné, ale pokud se tato možnost naskytne, určitě ji využijte. Při výběru vhodné značky dejte na recenze nebo na doporučení kamarádů a zkontrolujte si hlavně pružnost pevného lemu, který podkolenku drží na noze tak, aby nesklouzávala. Lem by vám neměl způsobovat žádné otlaky. Výběr kompresních podkolenek na běhání by se určitě neměl obejít bez volby správné velikosti. Nezapomeňte si tedy správně změřit obvod svého lýtka a důsledně vybrat tu pravou velikost svých kompresních podkolenek, ve kterých se budete cítit maximálně pohodlně. Určitě také myslete na správný postup navlékání kompresních podkolenek.

Jak fungují kompresní podkolenky?

Jak tedy kompresní podkolenky pomáhají? Díky jejich používání můžete podávat lepší výkony a běhat rychleji, protože díky procesu komprese dochází k lepšímu prokrvení organismu. Každá buňka potřebuje správné okysličení – kyslík je do svalů přenášen pomocí krevního oběhu. Čím lepší je proudění krve, k tím většímu okysličení dochází. Svaly pak fungují na 100 % a člověk dokáže podávat velké výkony, navíc se tím snižuje riziko poranění při sportu. Po výkonu zase probíhá mnohem lepší regenerace těla a rychlejší odbourávání kyseliny mléčné ze svalů.

Kompresní podkolenky na běhání mohou také snížit otřesy a vibrace svalů, zmenšují bolestivost svalů a zpevňují šlachy a vazy, což chrání člověka před úrazy během sportu. Všechno to nám může zajistit pouze správná komprese. Problém ale může nastat ve chvíli, kdy komprese probíhá zcela nesprávným způsobem. Nemusíte však mít obavy – kvalitní kompresní podkolenky na běhání podporují funkci krevního oběhu tak, jak je potřeba.

Špatná komprese představuje opravdový problém. Podkolenky nás nesmí škrtit a způsobovat zabránění správnému průtoku krve. Poznáte to také podle toho, že budete mít silné otlaky v oblasti lýtka. Lem kompresní podkolenky totiž nesmí působit jako škrtidlo, protože pochopitelně naopak proudění krve znemožní. Komprese kolem kotníku by tedy měla být největší a směrem k lýtku se postupně snižovat. Na lýtku má být komprese nejmenší, i když vzhledem k tomu, že potřebujeme, aby nám podkolenky pevně držely na lýtku a nesklouzávaly, je to docela věda. Avšak kvalitní kompresní podkolenka tohle právě umí.

Kompresní podkolenky na běhání i pro jiné sporty

Pro které sporty se hodí kompresní podkolenky? Určitě jsou vhodné nejen na běhání, ale také pro další sporty, které jsou spojeny s rychlým pohybem, velkou zátěží svalů a všude tam, kde je kladen důraz na výkon. Kromě běhu tedy můžete využít kompresní podkolenky u basketbalu, volejbalu, squashe, triatlonu, florbalu, fotbalu, nebo také na běžkách a při sjezdovém lyžování. Hodí se ale také na brusle, kolo, turistiku a Nordic walking.

Zdravotní kompresní podkolenky – křečové žíly a těhotenství

Protože kompresní podkolenky podporují krevní oběh, lze je využít i na běžné nošení u lidí, kteří trpí žilní nedostatečností, křečovými žilami a otoky nohou, nebo mají věčně studené nohy. Předtím, než se začaly kompresní podkolenky využívat ke sportu, hodně se používaly právě ke zdravotnickým účelům. Podkolenky působí i jako prevence křečových žil při dlouhém stání nebo dlouhotrvajícím cestování dopravními prostředky či při sedavém zaměstnání. K eliminaci rizika vzniku křečových žil a dalších nepříjemných následků je samozřejmě nutný i pravidelný každodenní pohyb a vhodné cvičení.

Kompresní podkolenky v těhotenství jsou rovněž důležité – pomáhají budoucím maminkám proti otokům nohou a lépe je prokrvují. Navíc pokud těhotné ženy chodí v prvních měsících gravidity běhat, určitě by jim kompresní podkolenky na běhání neměly chybět!

Trápí vás studené nohy? Co dělat, abyste navrátila krev, kam patří

Kompresní podkolenky – typy komprese podle účelu:

  • Lehká podpůrná komprese (15 – 18 mmHg, 18 – 21 mmHg) se používá ke každodennímu nošení jako prevence trombózy, otoků a křečových žil. S touto kompresí existují nejen podkolenky, ale i punčocháče nebo leginy v různém provedení a různých barvách.
  • Komprese na cestách (18 – 21 mmHg)  – tyto podkolenky se hodí do letadel a pro dlouhodobé cestování.
  • Sportovní komprese (8 – 23 mmHg) – kompresní podkolenky jsou určeny na běhání a další sporty.
  • Léčebná komprese II. KT a III. KT (23 – 32 mmHg a 34 – 46 mmHg) – tyto pomůcky (podkolenky, punčochy) druhé a třetí kompresní třídy jsou využívány už k ryze zdravotnickým účelům a na doporučení lékaře. K sehnání jsou ve zdravotnických potřebách a používají se hlavně při pokročilém žilním onemocnění. Dají se zakoupit i bez předpisu.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..