×
oBěhání.cz

Nordic blading: Inline běžkování v létě. Proč ho vyzkoušet?

Nordic blading
Zdroj: Shutterstock

Nordic walking ‒ hůlky a pravidelný krok. Je to zdravý a čím dál více populární způsob, jak zdravě hubnout a posilovat dolní i horní část těla. Co se však stane, když si k němu obujete na nohy brusle? Vznikne nový vytrvalostní sport! Už nemusíte čekat na zimu, abyste si mohli zaběžkovat. Nordic blading je vyšší úroveň zábavy pro pokročilé bruslaře a chodce s holemi.

Nordic bruslení zapojuje všechny svaly

Výhodou finského nordic walkingu, tedy chození s holemi, je lepší držení těla a zapojení pažních i hrudních svalů. Nordic blading, známý také jako cross-skating, se liší v tom, že přidává pohyby typické pro bruslení. Oproti běžnému inline bruslení se liší nejen v užití paží, ale také menší námaze nohou a zátěži kloubů. Je to zkrátka taková hybridní všehochuť, která v sobě nese výhody dvou sportů oproti rychlochůzi. Nevýhodou je, že je to náročnější na techniku, což však pomáhá navíc procvičovat koordinaci svalů a nervů.

Trénink tímto způsobem sice není tak intenzivní jako zimní běžkování, jedná se však o aktivitu, kterou můžete provozovat od jara do podzimu. Pokud se vám omrzelo běhání, chcete zažít dobrý workout pro celé tělo i oběhovou soustavu a máte rádi rychlost, severské bruslení může být něco pro vás.

Kdy a kde můžete vyrazit na brusle s holemi

Co se týče vhodného terénu, mějte na paměti, že můžete dosáhnout o dost větší rychlosti než při bruslení bez holí. Doporučuje se bruslit do mírného kopečka ‒ vyjedete jej mnohem snáze než bez hůlek, ale zároveň stále budete moci posilovat horní část těla odstrkováním se od země.

Pozor při jízdě z kopce! Vyberte cestu, kde nejezdí auta, nejlépe ani cyklisté nebo psi. Zvolte den, kdy je venku sucho a nefouká vítr. Oba tyto živly tento sport komplikují. Na mokrém povrchu se jednak špatně brzdí, dalším problémem je reznutí ložisek v bruslích.

Běžné brusle s plastovými kolečky se hodí na asfaltové a dlážděné cesty. S bruslemi vyráběnými přímo pro nordic blading, které mívají kolečka s tvrdou duší, je váš katalog možných povrchů k ježdění o něco širší. Ty se na pohled o něco více podobají kolečkové verzi běžek.

Bezpečný nordic blading: Hůlky, přilba, chrániče

Nezapomínejte na bezpečnostní vybavení, které vám při nešťastném pádu může i zachránit život. I když má daná osoba ochranné prostředky, blading ji může dostat do nebezpečné situace. V prvé řadě je samozřejmě důležitá ochrana hlavy. Doporučuje se inline přilba spíše než ta na kolo, protože poskytuje také ochranu zátylku pro případ, že spadnete dozadu.

Chrániče kloubů na brusle jsou také velmi důležité. Některým působí obtíže chrániče loktů tím, že překážejí při odrážení holemi. Není ale od věci si je na sobě ponechat. Dobrá zpráva je, že se nepředpokládá nutnost chráničů zápěstí ‒ náraz vyblokuje samotná hůl ‒ ale zato se nosí při bladingu rukavice. Že jsou třeba kolenní chrániče, to je beze sporu.

Hůlky na nordic blading jsou téma, kterému je třeba se věnovat. Hole k severskému chození ani k trekingu nemusejí být automaticky zrovna dobrou volbou. Trekingové hole mají ostrý hrot, hole na nordic walking mají hrot tupý. U holí na nordic blading je zásadní požadavek, aby měly bodec ostrý a hlavně pevný: tedy ne gumový, ale z kovu. Další náležitostí je pevnost, kterou mnohem spíše zaručí hůl z karbonu než hliníková, a vhodná délka. Hůlky by vám měly, stojíte-li nohama bez bruslí přímo na zemi, dosahovat k nosu.

Tipy pro severské bruslení: Technika jízdy a brzdění

Technika nordic bladingu je zásadní důvod, proč se doporučuje zkoušet až po ovládnutí práce s holemi i s bruslemi samostatně. Horní část trupu by měla fungovat podobně jako při chození s hůlkami: jít v mírném předklonu, od země se pravidelně odrážet a ne se jí jen dotýkat. Nohy na bruslích se odrážejí vždy s opačnou rukou, jako při běhu.

Těžší než se rozjet ale je zpomalit či zastavit. Brzdit na bruslích není těžké, pokud ovšem nejedete dvacítkou. Zkušený bruslař dokáže zpomalit provedením otočky na místě. Méně zdatní to pravděpodobně dokážou tak, že ujedou několik zatáček nebo sjedou do trávy. Klasickou metodou je postavení jedné brusle kolmo k druhé. Pokud jezdíte inline, určitě všechny tyto způsoby znáte ‒ teprve nordic blading vám však možná ukáže, jak dokonale je ovládáte.

Jak často trénovat nordic blading?

Když začínáte s nordic bladingem, experti doporučují rozlišovat, kdy trénujete a kdy cvičíte. Trénink se v tomto případě říká tomu, čím posilujete výdrž a sílu, cvičením se zafixovávají pohyby a zlepšuje koordinace. Pro začátečníky je důležitější to druhé než to první: bruslit spíše pomaleji a soustředit se na své pohyby. U obou je důležité motto: praktikovat spíše kratší dobu a často než se nárazově vyčerpat jednou za měsíc.

Existují různé způsoby plánování, co se týče tréninku a nacvičování. Bohatě stačí 35 minut, protože po delší době se začne projevovat únava. Otázka je, zda jet konstantní rychlostí, nebo se snažit postupně zrychlovat. Na tu si však musíte odpovědět dle svých individuálních potřeb a preferencí.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..