×
Oběhání.cz

Při běhání je klíčový nášlap a správné držení těla

Nášlap při běhání

Běhání je v poslední letech stále oblíbenější, mnohdy jen díky aplikacím a sociálním sítím, kde se chtějí lidé pochlubit. V mnoha případech, ale běhají špatně, takže si ničí nohy i páteř. Zázračný a jednoduchý sport pak vede k trvalým problémům se zdravím spíše, než k dobré kondici.

Začíná to u výběru bot

Nejsou boty jako boty. Je opravdu rozdíl v tom, po jakém terénu budete běhat. Pokud dáte přednost asfaltce, vezměte si boty s měkčenou patou, která tlumí otřesy a kompenzuje tak tvrdý povrch silnic a chodníků. Hodí se také pro úplné začátečníky, kteří mají oslabená lýtka, kotníky nebo potíže s klenbou. Tento druh obuvi vás nutí našlapovat přes paty.

V případě, že se rozhodnete běhat v přírodě a jste již zkušenější, vyberte obuv, která je vhodná k běhu přes špičky. V takové případě doporučujeme obuv s tenkou podrážkou. Tento běh je považován za přirozenou variantu z jednoduchého důvodu – zkuste se doma proběhnout bosi a pozorujte: ve chvíli, kdy nejste chráněni odpruženou podrážkou, zcela podvědomě našlapujete přes špičky. U běhu v minimalistických botách musíte počítat s vyšší náročností na techniku, protože noha není chráněna ani stabilizována pevnou botou – není to tedy styl vhodný pro začátečníky bez kondice a bez správné techniky běhu.

Vzdálenost hraje menší roli než technika

Uběhli jste 10 kilometrů a jste na sebe patřičně pyšní? Pokud jste ale běhali špatnou technikou, budou vás druhý den bolet jen některé svaly a především nohy. Běhání je zdraví prospěšné a při správné technice zapojíte celou pohybovou soustavu. Při špatné technice zapojujete jen některé svaly, které se přepnou a jiné naopak ne, ty se zkrátí a zakrní.

Je tedy více než vhodné dodržovat správné držení těla, dávat si pozor na dýchání, pohyb rukou, na nášlap i na náklon těla.

Když si nejste svou technikou jisti, neběhejte velké vzdálenosti – všeobecně je daleko prospěšnější uběhnout kratší vzdálenost správným stylem, než honit kilometry, a pak si stěžovat na bolavá záda, kolena a kotníky, nedej bože se při tom zranit. Nedělejte si hlavu z toho, že zpočátku neděláte velké pokroky ve vzdálenostech kvůli tomu, že si hlídáte běžecký styl. Až si tělo zažije správné pohyby, kilometry budou přibývat samy a vy se budete cítit lépe a lépe.

Nevzdávejte se

Běh je jako dlouhodobá investice. Zpočátku je nějaký výdaj – koupíte si boty, začnete běhat, tělo bude protestovat a přemlouvat vás, že to byl fakt blbý nápad. Pokud ale setrváte, začne se vám tato investice stále více a více vyplácet.

Nejdůležitější je tedy samozřejmě motivace. S tím vám může pomoci mnoho technologických vychytávek, např. fitness náramek propojený s aplikací v chytrém telefonu. Takový náramek vám pomůže měřit vaše výkony a umožní je sdílet a porovnávat se svými přáteli. Kromě toho vám umožní i monitorovat třeba srdeční tep nebo množství spálených kalorií, což vám přijde vhod třeba v případě, je-li vaším důvodem k běhání touha zhubnout.

Pokud byste měli pocit, že se při běhu nudíte a nevíte, co si počít s vlastními myšlenkami, pomůžou vám MP3/MP4 přehrávače a sluchátka na běhání. Nezapomínejte, že nemusíte poslouchat jen hudbu, můžete si stáhnout a poslouchat třeba audio verzi knihy, kterou jste si chtěli už dávno přečíst, a spojit tak dvě užitečné věci v jednu.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..