Oběhání.cz

Běhání naboso. Jak začít a nezranit se

Běhání naboso, bosé

Barefoot running, česky běhání naboso nebo bosé běhání má příznivce po celém světě. Podle běžců je běhání naboso přirozeným a zdravým pohybem. Jak správně běhat bez bot?

Běhání naboso získalo mezi běžci oblibu před šesti lety, kdy vyšla kniha Zrozeni k běhu. V ní popisuje autor, Christopher McDougall, zázračný kmen Tarahuamarů, jehož členové běhají ultramaratony naboso nebo v jednoduše vyrobených, minimalistických sandálech.

Proč běhat naboso

Bosé běhání přináší pocity, které při běhu v botech nezažijeme. Naše nohy mají přímý kontakt se zemí. Intuitivně tak našlapujeme lehce a zvolna.

Vědci z Harvardské univerzity publikovali výzkum, který přináší dobré zprávy ve prospěch bosého běhání: bosý běžec našlapuje automaticky středem chodidla nebo polštářkem, který se nachází těsně pod články prstů. Neběhá tak ´´přes patu´´ nebo s přílišnou pronací či supinací, čímž jsou často zatěžovaná kolena.

Běhánínaboso se také posiluje vaše svaly na nohou, efektivněji,  než při běhání v botech.

Bosé běhání – jak začít

Chcete vyzkoušet běhání naboso? Nejděte na to moc rychle a vnímejte reakce svého těla.

Vyberte správný terén pro běhání naboso

S bosým běháním začněte pomalu. Boty si zouvejte postupně a střídejte bosé běhání s běháním v běžečkách. Bosé běhání vás taky příliš nezrychlí, i když to záleží na jednotlivci.

Začněte prostě tak, že vyrazíte do terénu, který znáte – pro začátek zvolte raději tvrdší terén, jako zpevněnou lesní cestu nebo udržovanou cyklostezku.

Začněte s krátkými trasami

Uběhněte jen pár desítek metrů a pozorujte, jak se cítí vaše nohy i vy sami. Možná zjistíte, že běžíte lehce a že jste zapojili jiné svalstvo, než při běžném běhání. Pokud jste běžec-začátečník, začněte s 10 minutovými bosými výběhy, pokročilí běžci můžou začít běhat bosi zhruba půlhodinové trasy.

Nevyrážejte z domu naboso, ale vyběhněte na běžný trénink v botech a na konci si vyberte vhodný povrch a sundejte boty. Postupem času zvyšujte bosou frekvenci i kilometráž. Zeptejte se kolegů-běžců na jejich zkušenost s bosým běháním.

Běhání a život naboso

Vyzkoušejte různé povrchy – vaše chodidla si po pár měsících běhání naboso zvyknou a pohyb bez bot se stane přirozeným – možná už nikdy nebudete chtít zpět do bot. Běhání bez bot je také dobrou motivací – budete si připadat jako dítě, které objevuje svět. Zkuste se proběhnout po louce nebo po atletickém oválu.

Choďte bez bot – doma, v přírodě, boty si klidně zujte i v práci – na nechápavé pohledy můžete odpovědět, že provádíte experiment a po nějakém čase se pochlubte tím, jak běhání naboso působí na vaše zdraví.

Prstové boty – jsou potřeba na bosé běhání?

Pokud nechcete běhat úplně bosi (v zimě je to trochu o nastydnutí, ale tělo si zvykne na všechno), můžete investovat do tzv. minimalistických bot. Ty obsahují odpruženou podešev, díky které budou vaše chodidla při běhání v bezpečí a taky zůstanou čistá. Je to dobrá možnost do neznámého terénu – boty jsou prstové a dokonale se přizpůsobí chodidlu – a pocit bosého běhání tak zůstává.

Běhání naboso. Jak začít a nezranit se
4.5 (90%) 2 hlas[ů]


1 Komentář Běhání naboso. Jak začít a nezranit se

  1. těžko se dneska najde pracoviště, kde by se mohlo beztrestně chodit bez bot, nebo pracovních pot. Při případném úrazu se odvolávat na probíhající experiment by asi vypadalo divně…….

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.