×
oBěhání.cz

Běhání ve městě na znečištěném vzduchu. Jak velké riziko nám přináší?

Běhání ve městě na znečištěném vzduchu

Pohyb na čerstvém vzduchu je klíč k pevnějšímu zdraví, to víme všichni. Jak je to ale například s běháním na znečištěném městském vzduchu? Je to i tak stále zdraví prospěšné?

Patříte mezi vášnivé běžce, kteří využívají každé chvilky ke zdolání několika kilometrů, ať už je to před prací, v době obědové pauzy nebo dokonce pravidelně běháte z práce domů a je vám jedno, zda běžíte v zalesněném terénu či podél hlavní třídy? Věříte, že tak prokazujete svému tělu tu nejlepší službu? Pojďme si vyložit některá fakta.

Městský vzduch

Vzduch ve městech obsahuje nejrůznější škodlivé látky, které mají svůj původ v průmyslu, silničním provozu a třeba i ve vytápění našich domovů. Jedná se o oxid siřičitý, oxidy dusíku, ozon a jemné prachové částice. U těchto částic platí, že čím menší jsou, tím hlouběji se nám dostávají
do organismu. Negativně narušit tak mohou dokonce i tepny a žíly, což může být spouštěčem infarktu myokardu či mrtvice. Podpořit to může i tak rozšířené pylové alergie. V deníku Le Figaro
o nebezpečnosti sportování ve znečištěném ovzduší informoval i francouzský lékař expert
na respirační onemocnění Gilles Dixsaut, jenž zmínil například i zajímavý fakt, že při intenzivním fyzickém výkonu, tzn. i při běhu, se objem vdechnutého vzduchu zdesetinásobí. Takto zvýšená plicní ventilace tudíž vede k tomu, že vdechujeme mnohem více škodlivých látek.

Jak běhat ve vedru. 7 zásad pro výběh v horku

Parky, lesy

V dnešní přeindustrializované době je celkem k pousmání se domnívat, že by některá část naší země nebyla škodlivinami postižená. Pravda je ale taková, že již několik metrů od silnice je znečištění znatelně menší a pohyb tudíž bezpečnější. Důležité je tedy volit terén, který je pokud možno zalesněn a zatravněn a je dál od silničního provozu.

Kdy (ne)běhat – vlivy počasí

Důležité je také zmínit, že i počasí při běhání hraje ve spojitosti s množstvím škodlivin ve vzduchu svoji roli. Vítr, déšť či sníh nabízejí z tohoto pohledu ideální podmínky na běh. Dny po období dešťů jsou pro běh také velmi příznivé.

Naopak není vhodné volit období inverze, smogu, hodiny kolem východu slunce či dopravní špičky. V takovýchto podmínkách se ve vzduchu akumulují škodliviny. A možná vás překvapíme, ale z důvodu vysoké koncentrace ozonu ani teplé letní dny nejsou pro běh ideální.

Běhání v zimě a dýchání. Jak na to správně

Výsledná rovnice

Není tedy lepší zůstat doma, pokud špatný vzduch tak škodí? I přesto, že znečištění na náš organismus má prokazatelně negativní dopady, odborníci se shodují, že znečištěné ovzduší má mnohem méně významný dopad na naše zdraví než v případě vyloučení fyzické aktivity. Podle Světové zdravotnické organizace jsou problémy vyplývající z nedostatku pohybu totiž jedním z deseti hlavních příčin úmrtí na světě.

Pokud pro své tělo tedy chcete udělat maximum, určitě se kvůli strachu ze škodlivin v ovzduší nevzdávejte své pravidelné pohybové aktivity. Jen, pokud je to možné, zvolte čas běhání mimo dopravní špičky, za zvýšené smogové situace či inverze a zkuste volit „zelenější“ trasy co nejdále
od silnic. Spolu se zdravím vám poděkuje i vaše mysl.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..