Oběhání.cz

Co nedělat po běhání. Vyvarujte se 5 nejčastějších chyb

Chyby po běhání

Začít s běháním není snadné a vyžaduje to spoustu úsilí i pevné vůle. Po čase se ale běhání stane příjemnou rutinou, díky které se budete cítit lépe po fyzické i psychické stránce. Důležitý ale není jen běh samotný. Stejně jako se před výkonem nejprve protáhnete a rozcvičíte, je potřeba respektovat určitá pravidla i po běhání. Pokud je nedodržíte, můžete své úsilí úspěšně sabotovat. Podívejte se na 5 nejčastějších chyb, které po běhání můžete udělat.

1. Po běhání zůstanete v běžeckém oblečení

Po běhání byste se měli okamžitě svléknout z propoceného oblečení. I v případě, že se příliš nepotíte, je lehce propocené oblečení ideálním prostředím pro množení bakterií. Navíc můžete ve vlhkém oděvu velmi snadno prochladnout, aniž byste si to včas uvědomili. Dokonce i v teplém letním dni. Bez ohledu na to, zda se můžete okamžitě sprchovat, nebo ne, co nejdříve si po běhání vyměňte oblečení, ponožky a boty. Namáhané svaly tak budou uvolněné a v teple. Výměnou oděvu podpoříte přirozenou cirkulaci krve, která je zásadní pro regeneraci po běhání. Krev po těle roznáší čerstvý kyslík a živiny a zároveň odvádí metabolický odpad. Každý, kdo běhá, ví, jak je příjemné se po běhu zout z běžeckých bot. Na přezutí je ale důležité zvolit takovou obuv, která poskytuje noze a unaveným svalům dobrou oporu.

2. Iluze zaslouženého odpočinku

Právě jste splnili svou denní dávku kilometrů, což může vyvolávat pocit, že máte nárok svalit se do gauče, pustit se televizi nebo si číst knihu. Nepodlehněte tomu. Lehká aktivita je skvělý způsob, jak se zotavit z fyzické námahy. Díky ní v těle lépe koluje krev, která má zásadní vliv na regeneraci a zajišťuje správný chod tělesných funkcí. Naplánujte si během dne nějakou lehkou činnost, a to i v případě, že po běhání jdete rovnou do práce. Zvláště pokud máte sedavé zaměstnání, občas vstaňte, protáhněte se a nezapomeňte na správné dýchání.

Jak běhat dlouhé tratě. Vyvarujte se 7 nejčastějších chyb

3. Špatně vyvážený jídelníček

Zhruba do půl hodiny po běhání byste měli doplnit energii vhodně zvolenými jídlem. V případě, že po své pravidelné dávce kilometrů musíte rovnou vyrazit do práce, na schůzku nebo máte jiné neodkladné povinnosti, připravte si svačinu dopředu. Tak ji budete moci rychle popadnout a dopřát tělu zdravé občerstvení. Třeba i v autě cestou do kanceláře. Ujistěte se, že občerstvení obsahuje bílkoviny, trochu tuku a zdravých sacharidů pro doplnění energetických potřeb organismu po fyzické námaze. Mezi vhodné varianty patří mléko s nízkým obsahem tuku, sendviče z celozrnného chleba, mandle a jiné ořechy, ovoce nebo jogurty. Mějte vždy po ruce dostatek tekutin, abyste zůstali hydratovaní celý den. Myslete na to, že ani dlouhý a náročný běh není záminkou ke konzumaci sladkostí nebo jídla z fast foodu. Tím jen znehodnotíte veškerou svou tvrdou práci.

4. Zvýšená fyzická námaha

Možná si po běhání říkáte, že když už jste rozpohybovaní a zpocení, proč se rovnou nepustit do nějaké užitečné činnosti. Je potřeba posekat trávník, vyplít záhony, vyčistit okapy, odházet sníh nebo cokoli jiného, do čeho se člověku obvykle moc nechce. Nicméně pro unavené svaly to může být extrémní zátěž. Zvláště pokud jste po běhu nedoplnili potřebnou energii. Navíc při tom hrozí zvýšené riziko úrazu, protože přetažené svaly mohou vypovědět službu. Fyzicky náročným činnostem se po běhání raději vyhněte. Pokud je potřeba je udělat, dejte tělu alespoň pár hodin na zotavenou, než se do nich pustíte.

5. Síla mysli

Nepodceňujte nebo nesnižujte své úspěchy. Po běhání tělo potřebuje čas na zotavenou, i když si myslíte, že jste nedosáhli vytyčeného cíle. Nezáleží na tom, jestli jste neběželi dostatečně rychle nebo dlouho tak, jak jste si původně představovali. Ideální tempo a uběhnutá vzdálenost jsou pro každého běžce individuální. Každá minuta, kterou strávíte během, se počítá a při dalším běhu vás posune zase o kousek dál. Zacházejte se svým tělem s respektem a ono se vám odmění. Dopřejte mu trénink i odpočinek a čas na regeneraci.

Co nedělat po běhání. Vyvarujte se 5 nejčastějších chyb
2.4 (48%) 30 hlas[ů]


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.