Jak správně běhat v písku u moře a v horkém počasí na dovolené

Jak běhat v písku

Jako správný běžec dobře víte, že i na dovolené v teple je třeba trénovat na další závody doma. Anebo se můžete rovnou přihlásit na závod tam, kde dovolenkujete! Jak správně běhat v písku a horkém počasí?

Jako správný běžec dobře víte, že i na dovolené v teple je třeba trénovat na další závody doma. Anebo se můžete rovnou přihlásit na závod tam, kde dovolenkujete!

Kromě toho, že nám sluneční paprsky u moře dodají energii a nový odstín kůže, proběhnutí podél břehu probudí i svaly, které při běhu na asfaltu příliš nezapojujeme.

Jak správně běhat v písku

Proběhnutí se po pláži, kde nás obklopuje šumící moře a horký vítr, je čirá radost, zvládnout ale běžnou kilometráž naplánovaných tréninků na břehu chce trochu plánování a přípravy. A protože dobrých běžeckých rad není nikdy dost, přinášíme vám manuál pro běhání v písku a horkém počasí. Jak na běhání u moře?

Vyberte správný úsek

Pokud se budete muset na každých 200 metrech vyhýbat balvanům a útesům, příliš potěšení z běhu na pláži mít nebudete. Proto si předem vytipujte pláž, která má alespoň 1,5 km souvislého břehu, po kterém můžete běžět bez přerušení tam a zpět.

Tvrdý nebo měkký písek?

Běh v sypkém, suchém písku, je extrémně náročný: ačkoliv vypadá jako zajímavý funkční trénink, během na nerovném terénu si můžete vymknout kotník a přivodit si další běžecká zranění. Navíc se zapotíte už po pár stovkách metrů, a pocit radosti z uběhnutých kilometrů v mořském klimatu zmizí společně s bolestí svalů a nutností být neustále ve střehu.

V sypkém písku se také snáze skryjí ostré škeble a odpadky z předešlé noci, které mohou váš běh nasměřovat rovnou k první pomoci na břehu. Vyhněte se komplikacím a raději běžte po pevnějším, mokrém pásu těsně u vodní linie. Doba odlivu je pro běh nejvhodnější.

Hydratujte chytře

Nápoje ze stánků se spoustou ledové tříště jsou sice lákavou odměnou po výkonu, daleko lépe ale váš organismus zavodní obyčejná voda anebo vlažné čaje. Pokud máte možnost, připravte si mátový čaj s citronem předem na hotelu a dopřejte si ho po tréninku anebo do termo lahve s sebou na trénink společně s vodou. Pokud máte vlastní bydlení, situace je o to jednodušší!

V tréninkových dnech byste u moře měli vypít až 4 litry čisté vody a neslazených nápojů. V Thajsku a Jihovýchodní Asii celkově si dejte pozor na ovocné džusy a koktejly s ledem, ten je totiž často vyroben z nefiltrované vody a možné trávicí potíže vás vyřadí z tréninku po zbytek dovolené.

Pitný režim při běhání. Kdy a co pít při běhu?

Odolejte také pokušení dát si po tréninku rovnou mojito nebo pár vychlazených piv na lehátku: tělo bude zaneprázdněné metabolizováním alkoholu a oddálí se tak regenerace. Koktejly na pláži si tak dopřejte raději ve dnech, kdy máte běžecké volno a vždy mějte na paměti dostatečný přísun vody.

Co jíst při běhání v horku

Některé potraviny vás po běhu dokážou skvěle ochladit. Jsou to například melouny, kokosy, banány, okurky, listová zelenina anebo avokádo. Nešetřete s nimi!

Je tu ale ještě jedna skvělá vychytávka do teplých krajin. Pokud jste na dovolené v zemi, kde je dostupná minerály nabitá kokosová voda z mladého zeleného plodu, využijte toho ve svůj prospěch a dopřejte si ji jako regenerační nápoj po každém výběhu! Kromě toho, že vás dokonale hydratuje, obsahuje také velké množství draslíku (600mg, o 100mg více, než banán) a sodíku, které společně tvoří mocnou dvojku pro vyrovnání hladiny elektrolytů po běhu, což působí příznivě na celkovou hydrataci organismu a také jako prevence křečí ve svalech.

Adekvátní jídelníček běžce v letním a v zimním období

Jak správně běhat v písku: Obutí nebo naboso?

Pokud jste bosý běžec, není co řešit. Tedy vlastně je: bezpečí povrchu. Při výběru pláže důkladně prozkoumejte, jestli je břeh hladký nebo plný ztvrdlých korálů, ostrých kamínků a dalších darů moře. Pokud nenajdete hladký písečný povrch, raději vyběhněte obutí.

Celkově ale doporučujeme běhat v písku v botách kvůli větší stabilitě kotníků: tak můžete předejít nepříjemným zraněním. Bosí se po pláži raději projděte.

Pozor na sklon povrchu

Jak správně běhat v písku, při okraji vodní hladiny? Ideálně si vyberte pro běhání takový úsek, který se nesvažuje prudce do moře, tak budete muset po celou dobu běhu vyvažovat stabilitu. Pokud ale máte poblíž jen příkrý terén, vraťte se stejnou trasou zpátky, ať vyvážíte jednostranné zatížení těla.

Chraňte se, všude!

To, že se před vyběhnutím v horkých krajinách namažete krémem s ochranou proti UVA a UVB záření, je samozřejmost. Nezapomeňte ale na zpožděnou dobu účinku, některé opalovací mléka a krémy začínají působit až po 30 minutách, proto se namažte s předstihem a nátěr při delších výbězích opakujte. Konkrétní dobu nástupu účinnosti výrobku zkontrolujte na obalu!

7 nejčastějších chyb při běhání a jak se jim vyhnout

Vybíhejte vždy s pokrývkou hlavy a ve slunečních brýlích, které vás ochrání kromě paprsků i od poletujícího hmyzu. Praktické jsou opalovací krémy v tyčince, kterými můžete jednodušše doplnit ochrannou vrstvu i při běhu.

Vzpomeňte si i na opakované namazání slunci nejvíce vystavených míst na obličeji, jako jsou uši, rty, nos, pěšinka ve vlasech a oblast čela těsně u kořínků vlasů, případně pleš (i zde pomůže pokrývka hlavy).

Jak správně běhat v písku u moře a v horkém počasí na dovolené
5 (100%) 2 hlas[ů]


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*