×
Oběhání.cz

Jídla před tréninkem, která vás chrání proti nevolnosti při běhu

Zázvorový čaj

Stává se vám, že vás při běhu nebo po něm přepadne bolest břicha až zvracení? Tak to možná trpíte na známou nepříjemnost intenzivně cvičících lidí. Poradíme vám, jaká jídla si dát před tréninkem, abyste se nevolnosti při běhu vyhnuli.

Nevolnosti při běhu

U řady sportovců se po intenzivním a vytrvalostním tréninku epizodicky objevuje přechodná nevolnost, bolesti od žaludku a zvracení. Někteří dokonce popisují problémy během tréninku. Proč tomu tak je?

Vyšší pravděpodobnost výskytu nevolnosti při běhu mají lidé trpící na pálení žáhy a jícnový reflux.

Proč se tak děje

Nejčastější příčinou nevolnosti při běhu je větší průtok krví důležitými orgány (mozek, plíce, srdce) a její odklon od orgánů břišní dutiny. Cvičení je zkrátka pro tělo vybuzující a fyzicky náročný stav, který se může projevit i tímto způsobem.

Další možností je nevhodná strava a velké porce jídla před cvičením. Vhodné není ani prudké zastavení běhu, kdy se s tím žaludek špatně vyrovnává a může pak zlobit. Nejlepší je zastavovat postupně.

Svůj podíl na tom může mít i mnoho faktorů tréninku jako je hydratace, počasí, délka a intenzita cvičení, místo a typ cvičení. Nevolnost při běhu se může vyskytovat také při některých onemocněních jako je syndrom dráždivého tračníku.

Jak tomu předcházet

Když cítíte, že se nějaká epizoda nevolnosti blíží, můžete se jí vyhnout pomocí hlubokého a pomalého břišního dýchání nebo přiložením studeného obkladu na čelo nebo zezadu krku. Vyzkoušet můžete ale i řadu potravin.

1. Jogurt

V boji proti nevolnosti je vhodné podpořit mikroflóru svých střev probiotickými potravinami. Jednou z nejpovolanějších je bílý neslazený jogurt řeckého nebo islandského typu, který nás zazásobí potřebnými bakteriemi.

Pár lžiček jogurtu před vyběhnutím by vám mělo pomoci, ale zapřemýšlejte i nad dlouhodobým zařazením probiotik do vašeho jídelníčku.

2. Zázvor

Zázvorový kořen je univerzální lék, který vám pomůže nejenom od chřipky, ale také od nevolnosti. Můžete si udělat čaj anebo vsadit na zázvorové sušenky či bonbony, které vám dodají i trochu energie ve formě sacharidů.

3. Celozrnné potraviny

Jednou z příčin nevolnosti při běhu může být nízká hladina cukru v krvi. Nejlépe jí nakopnete komplexními sacharidy, které jsou obsažené například v celozrnných výrobcích. Vyzkoušejte energetické účinky quinoi, hnědé rýže nebo ovesných vloček.

4. Krekry

Možná vám to přijde banální, ale věřte tomu, že hrst slaných krekrů 30 minut před vyběhnutím vám pomůže zklidnit žaludek.

5. Oříškové máslo

Oříšková másla jsou dobroty bohaté na sodík, který se s nevolností dokáže poprat. Nezapomeňte ale na to, že si máte dát jen jednu, maximálně dvě lžičky – oříšky obsahují také hodně tuku, který by mohl váš žaludek spíš podráždit.

6. Kokosová voda

Kokosová voda je výživná bomba nabitá minerály, která vám pomůže doplnit jejich počet při nebo po cvičení. Je zdrojem všem důležitých iontů, které vypotíte při cvičení – draslíku, sodíku, vápníku, hořčíku a fosforu.

Nezapomeňte na lékaře

Pokud vás delší dobu trápí nepříjemné opakující se nevolnosti nebo zvracení, rozhodně je na místě o tom informovat vašeho praktického lékaře, který to dále prověří. Možná totiž nevolnosti falešně přisuzujete cvičení, i když je příčina někde jinde.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..