×
oBěhání.cz

Křečové žíly a běh. Jak přizpůsobit běhání tomuto problému?

Křečové žíly a běh

Pravděpodobně jste slyšeli doporučení, že s křečovými žílami byste se neměli vydávat na běžeckou trať. Co když vám povíme, že to tak není? Že běh naopak pozitivně působí na cévní systém nohou a může posloužit jako prevence vzniku těchto problémů, a pokud už tímto žilním onemocněním trpíte, může být běh dokonce lékem pro zmírnění obtíží.

Křečové žíly zblízka

Křečové žíly, někdy nazývané varixy nebo žilní městky, jsou častým žilním onemocněním nejčastěji dolních končetin. Projevují se zviditelněním, zvětšením a zprohýbáním metličkových žil, často jsou navíc doprovázeny pocity těžkých nohou, jejich otoků, mravenčení či dokonce záněty.

Kdy přestat

Ze začátku je dobré zmínit, kdy v běhu nepokračovat. Pokud pociťujete zhoršující se problémy či dokonce bolesti, otok či zánět, není na místě se do běhu nutit a tlačit to přes bolest. Se sportovní aktivitou na nějakou chvíli přestaňte a vyhledejte odborníka. Místo běhu můžete zvolit lehkou pohybovou aktivitu, krátkou procházku či relaxační plavání. Nebojte, k běhu se opět vrátíte, ale přílišným nucením se do něj byste si mohli akorát ublížit a zadělat na větší problém.

Běh s křečovými žílami? Jde to!

Jde to, ale musíte některé prvky vašeho tréninku přizpůsobit.  Je zapotřebí, být opatrnější a dodržovat některé zásady, včetně povinného procvičení před během i protažení po něm.

Přizpůsobte se: trasa

Preferujte měkčí povrch po trávníku, hlíně, tartan a tomu podobné. Tvrdé povrchy totiž zatěžují svaly a klouby, což může mít za následek otok dolních končetin. Také myslete na to, aby vaše trasa byla úměrně dlouhá vaším potížím. Nenuťte se tedy do dlouhých maratonských běhů, při kterých se nohy extrémně zatěžují. Volte trénink četnější, za to lehčí.

Přizpůsobte se: obuv

Při výběru obuvi sledujte hlavně její kvalitu – je důležité, aby účinně odolávaly nárazu a nohy se tak namáhaly co nejméně. S výběrem běžecké obuvi vám poradíme zde. V tomto ohledu nekoukejte na cenu, jedná se o investici do vašeho zdraví.

Přizpůsobte se: kompresní ponožky

Kompresní ponožky či punčochy by neměli mezi vaším běžeckým vybavením rozhodně chybět. Možná vám bude jejich nošení ze začátku nepříjemné, nicméně se jedná o přechodný stav. S jejich používáním přijde veliká úleva, zlepšují totiž průtok krve a tak pocit únavy přijde až mnohem déle než bez nich. Kompresní punčochy jdou k sehnání v několika variantách, v závislosti na akutnosti problému s křečovými žílami.

Další doporučení:

  • Pravidelně se hýbejte!
  • Při sedavém zaměstnání si najděte chvilku na protažení a ujděte alespoň pár kroků.
  • Minimalizujte nošení vysokých podpatků.
  • Udržujte si optimální tělesnou hmotnost.
  • Pravidelně se otužujte, střídejte teplou a studenou vodu, přičemž pozornost věnujte dolním končetinám.
  • Neseďte s překříženýma nohama – zhoršíte průtok krve.
  • Ve volných chvílích ulevte nohám tím, že je dáte do zvýšené polohy.
  • Jezte vyváženou stravu, redukujte tučné a přeslazené potraviny.
  • Hodně pijte, ideálně neperlivou vodu a bylinkové čaje.

Držíme palce a přejeme mnoho bezbolestných a bezproblémových kilometrů!



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..