×
oBěhání.cz

Vliv běhu na plodnost. Jak ovlivňuje šance na početí u mužů a žen?

Běhání a plodnost

Říká se „sportem k trvalé invaliditě“? Tak vězte, že tomu tak není. Cvičení a pohyb celkově podporují fyzickou i psychickou stránku člověka, to jste již jistě mohli zaregistrovat. Dokáží dokonce pomoci, i pokud se právě snažíte o početí potomka. Jak může konkrétně běh pomoci? Zjistěte, jak můžete běháním jít naproti plodnosti.

Muži

Příliš velké procento mužské populace se potýká s menšími či většími problémy s neplodností, některé studie ukazují procento až ve výši padesáti procent, což je velice alarmující. Stres, uspěchaná doba, léky, nadváha, nevhodná strava a nedostatečný pohyb tomu ale jen nahrávají. Nezoufejte: běh zlepšuje aspekt mužského života hned v několika směrech. Jedním z nich je i jeho sexuální život a potenciální plodnost. Jak přesně?

Běh, sperma a erekce

Zjednodušeně: běh či jakákoli jiná pohybová aktivita zlepšuje kvalitu spermatu a zkvalitňuje erekci.

Byl proveden výzkum, při kterém bylo zjištěno, že muži potýkající se s problémy s erekcí, po zařazení pravidelného tréninku, pociťovali zlepšení i v této oblasti. Může za to zlepšený krevní oběh a činnost srdce.

Dále bylo zjištěno, že muži, kteří tráví sportem alespoň patnáct hodin týdně, vykazují koncentraci spermatu vyšší až o více než sedmdesát procent než ti, kteří mají tendenci lenošit. I tento výsledek studie může být dobrá zpráva pro ty páry, které se zatím neúspěšně snaží o miminko, přičemž chyba je právě na partnerově straně.

Testosteron

Pravidelná fyzická aktivita, běhu včetně, zvyšuje hladinu mužského pohlavního hormonu – testosteronu, zodpovědného za tvorbu a pohyblivost spermií. Je ale důležitý třeba i pro budování a udržení svalové hmoty, ale i zdravého mužské sebevědomí.

Všeho s mírou

Platí to v mnoha oblastech, v této nevyjímaje – s během ani jinými sporty to není radno přehánět. Řeč je o extrémně náročných trénincích s minimem odpočinku. Tělo není stroj a přemíra námahy spouští v těle mnohé zánětlivé procesy, jenž působí negativně na výsledek mužského spermiogramu. V případě běhu je doporučeno do šedesáti kilometrů týdně. Cokoliv nad byste měli velice opatrně zvážit, pokud se se sníženou plodností právě potýkáte.

Ženy

I ženy hledají různé přírodní způsoby, jak podpořit svoji plodnost. Pomoci může zdravý životní styl, konzumace správných potravin, příjem vhodných vitamínů, minimalizace stresu a dostatek pohybu.

Nepřátelé: Tuk a stres

Až třicet procent ženského hormonu – estrogenu – pochází z tukových buněk. Proto množství tuku velice ovlivňuje hormonální rovnováhu a schopnost otěhotnět. Není proto vhodné tuku mít ani příliš málo, ani příliš moc. Běh pomáhá procento nezdravého tuku snižovat, což může ve výsledku eliminovat problémy s početím. Pokud právě řešíte otázku neschopnosti otěhotnět, zamyslete se nad tím, jestli na vině nemůže být právě tuk. Pokud ho máte nadbytek, zkuste do svého týdenního plánu zařadit alespoň čtyři fyzické aktivity – a právě běh bude ideální volbou. O tom, jak běhat s nějakými těmi kilogramy navíc, se můžete dočíst zde. Pokud naopak máte tuku málo, poraďte se s odborníkem a zařaďte do jídelníčku vhodné potraviny, bohaté na zdravé tuky.

A jak je známo, i stres může pěkně zatočit s celým organismem. Pokud se cítíte v tenzi, zkuste pravidelně provozovat jakoukoli sportovní aktivitu, která vás stresu zbaví. Běh je ideálním spojením fyzického výkonu a vyčištění mysli od negativních myšlenek. Vyzkoušejte i jógu nebo meditační cvičení. Radujte se z běžných věcí. Z maličkostí. Najděte radost ve všedních dnech a umějte se rozmazlovat. Všechny tyto aktivity zařazujte i tehdy, kdy akutně neřešíte žádné velké problémy a vše je v pořádku. Prevence je nejlepší lékař. A možná právě tato prevence vám pomůže na cestě k vytouženému potomkovi.

Závěrem

Běh zlepšuje mnoho aspektů života, pomáhá po mnoha stránkách. A nyní víme, že dokáže pomoci splnit i velké partnerské sny.

Pokud s partnerem řešíte tuto otázku, zařazením pravidelných výběhů do přírody nejenom poběžíte naproti splnění vašeho společného přání, ale i utužíte vztah společnou aktivitou. Proč nedat běhu šanci, pokud to může přinést jen užitek?

Běháte s partnerem/partnerkou i vy?



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..