×
oBěhání.cz

Řada atletů užívá marihuanu pro lepší rekonvalescenci. Jaké účinky má pro běžce?

užívání marihuany pro regeneraci po běhu

Běh je dobrý pro zdraví a navíc se řadí k velmi dostupným formám cvičení. Není divu, že se tolik lidí věnuje joggingu. Ačkoliv mnozí běhají jen pro zábavu nebo shození přebytečných kil, jsou i tací, kteří rádi porovnávají své výkony s ostatními běžci při závodech na dlouhé tratě. Trénink na takové závody může být dlouhý, únavný, monotónní a nepohodlný. Někteří běžci však našli řešení, které jim pomáhá zmírnit jejich bolest.

Lepší regenerace a větší chuť k jídlu

28letá Carolyn je profesionálkou pro styk s veřejností žijící v New Yorku. V roce 2013 začala trénovat na svůj první ultramaraton, což obnášelo tvrdé tréninky trvající 4 – 5 hodin. Carolyn začala uvažovat o marihuaně, která by mohla její trénování udělat o něco snesitelnější. Konopí jí nakonec pomohlo zklidnit nervy a také jí přineslo chuť k jídlu, kterou potřebovala, aby mohla nabrat potřebnou energii. „Kouření marihuany před během mi pomáhá se lépe soustředit i na ty nejmenší pohyby těla a zlepšit tak mou celkovou formu,“ vysvětluje Carolyn.

Čtěte také: Ultramaratonec běžel přes poušť Gobi se zatoulanou fenkou. Po závodu ji adoptoval

Výzkumy nepřinesly jasné výsledky

Díky pozitivním účinkům na tělo si mnoho sportovců konopí mezi sebou předává jako skvělý způsob k úlevě od bolesti. Zahraniční studie z roku 2016 dokonce zjistila, že konopí je druhou nejčastěji užívanou drogou mezi sportovci. Na prvním místě skončil alkohol.

Navzdory výhodám, které marihuana svým uživatelům přináší, se lékaři stále zdráhají tento doplněk svým pacientům doporučovat. Jedním z důvodů je to, že výsledky výzkumů, které byly v této oblasti provedeny, se zcela neshodují. V posledních letech probíhala studie, která zjistila, že hlavní psychoaktivní složka marihuany tetrahydrokannabinol se nespojuje se zlepšením výkonnosti nebo síly.

Mitch Earleywine, profesor psychologie na Státní Univerzitě v New Yorku, říká: „Zaznamenali jsme nárůst respirační kapacity, ale výsledky nejsou dostatečně přesvědčivé. Dopad na bolest po tréninku jsou sice dobré, ale velice tu záleží na dávce. Příliš malé množství nepomůže a příliš vysoká dávka může naopak bolest ještě zhoršit. Jsem velmi znepokojený užíváním analgetik během sportovních událostí, protože sportovci mohou v závodu pokračovat i po zranění. To pak může být daleko horší, než kdyby si na bolest nic nevzali a závod včas ukončili.“ Earleywine dodává, že některé výzkumy dokonce dospěly k závěru, že marihuana může narušit cvičení tím, že se lidé více vyčerpají kvůli zvýšení srdeční frekvence.

Čtěte také: Jak trénovat na půlmaraton. Tréninkový plán na 10 týdnů

Důležité je začít s malými dávkami

Názory lékařů a odborníků však běžce ani další sportovce v dalším experimentování s konopím nezastaví. Běžec Avery Collins pravidelně běhá závody o délce 100 mil a více. Stejně jako Carolyn začal během svých tréninků užívat marihuanu a cigaretu si často nese za běhu v ruce. „Bezprostředního rozdílu jsem si všiml už po prvním běhu. Nevadilo mi, jak rychle jsem běžel, pokaždé jsem byl neuvěřitelně šťastný a každý běh jsem si naplno užil. Upřímně nedokážu říct, kdy naposled jsem se setkal s ultraběžcem, který by neužíval konopí. Když si ale vezmu příliš velkou dávku, musím pak prosedět hodiny na gauči, abych se vzpamatoval. To je pro mě velké mučení,“ svěřuje se Avery. Na závěr ještě Collins dodává, že pokud chce někdo účinky konopí vyzkoušet sám na sobě, měl by začít s malými dávkami.



1 Komentář Řada atletů užívá marihuanu pro lepší rekonvalescenci. Jaké účinky má pro běžce?

  1. Já si myslím, že marihuana jako taková není pro sportovce moc vhodná. Je totiž psychoaktivní, takže i když má celou řadu pozitivních účinků, tak kvůli tomuto bych ji neužíval. Mnohem lepší je CBD konopí, které má také spoustu pozitivních účinků, ale hlavně není návykové. Já jsem začal užívat CBD olej, když jsem začínal cvičit a bolely mě svaly. Díky CBD bolest ustoupila a hlavně mě i přišlo, že jsem díky němu na sobě rychle začal pozorovat výsledky, což mě motivovalo k dalšímu cvičení.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..