×
oBěhání.cz

Desatero pravidel jak na zdravý životní styl. Umíte se udržet v kondici?

Zdravý životní styl

Zdravý životní styl není sprosté slovo, i když pro někoho možná ano. Je to takový způsob života, který vede k upevnění a udržení fyzického i duševního zdraví. Pokud se aktivně věnujete nějakému sportu, je pro vás zdravý životní styl nezbytný a předpokládáme, že to dobře víte. Jak vlastně začít a hlavně – jak si zdravý životní styl udržet? Poradíme vám!

Fitness a zdravý životní styl

Leckdo by si mohl myslet, že zdravý životní styl znamená přestat kouřit, pít alkohol a jíst sladké. Ne, opravdu to nestačí! Každý sportovec ví, co to znamená udržovat své tělo v kondici a jaké to je vstát v 6 ráno a jít si zaběhat namísto vyspávání s kocovinou po bujarém večírku. Těžko soudit, zda žijí sportovci zdravě – i oni mají jistě své mouchy, každodenní sportování a trénink se však již po krátkém čase stane pro vaše tělo drogou. Drogou, která dokáže nahradit nezdravý životní styl v podobě vysedávání po hospodách, nadměrného pití alkoholu, kouření cigaret, přejídání se a třeba i užívání lehkých drog. Fitness a zdravý životní styl zkrátka spolu úzce souvisí.

Slovo fitness znamená z anglického překladu zdatnost. Není to jen cvičení, posilování a různé jiné sportovní aktivity, je to také celkový zdravý životní styl, správná životospráva, zdravá výživa a patří k němu třeba i užívání některých potravinových doplňků nebo speciální výživa pro sportovce. Cílem fitness je dostat tělo do kondice. A s kondicí se pojí také pevné zdraví, optimální váha a psychická vyrovnanost. Schopnost čelit stresu a vypjatým situacím i velké fyzické námaze a jednorázové či opakované nadměrné tělesné zátěži. K tomu, abychom dostali své tělo do kondice je potřeba zvolit vhodný sport, který se pro nás stane nejen nutnou potřebou, ale i zábavou.

Každý sport má svou filozofii a pravidla životního stylu, která k němu patří. Ať už se jedná o kulturistiku, tanec nebo jógu. Pojďme si shrnout zásady zdravého životního stylu, které vlastně ke každému sportu patří. Pokud chcete začít sportovat, je potřeba úplně změnit dosavadní způsob života. Poradíme vám, jak začít zdravý životní styl a jak odolat svodům nezdravého životního stylu. Co si budeme povídat – pokušení na nás číhá všude.

Desatero zdravého životního stylu

Zdravý životní styl – anglicky se řekne healthy lifestyle – nabízí nekonečné možnosti, jak se zbavit nadbytečných kilogramů a dosáhnou perfektní kondice, upevnit si zdraví a odbourat nahromaděný stres z náročného pracovního dne, a samozřejmě také jak si prodloužit život. I když zní abeceda zdravého životního stylu jako klišé, víme že není radno tyto zásady podceňovat.

1. Spánek – nedostatek vede k tloustnutí

Spánek je základem pro náš duševní i fyzický odpočinek. Pokud se nám nedaří spát doporučovaných 8 hodin denně, měli bychom spát v pracovním týdnu alespoň 6 hodin a o víkendu si o dvě hodiny déle pospat. Dlouhotrvající spánkový deficit vede nejen k únavě a ke snížení pozornosti a celkového výkonu, ale i k většímu riziku úrazu a k obezitě. Pokud nespíme dost, kila nám jdou nahoru velmi snadno – člověk má totiž tendence doplňovat si chybějící energii jídlem, a to především cukry, které tělu dodávají rychlou energii potřebnou k výkonu.

2. Strava – pozor na nadměrný příjem proteinů

Zdravá výživa by měla poskytovat našemu tělu všechno to, co potřebuje. Základní živiny – tuky, cukry, bílkoviny, i vlákninu, probiotika, prebiotika, vitamíny a minerály. Nelze nic vynechat a ošidit. Odborníci se shodují na tom, že strava má být pestrá a samozřejmě také pravidelná. Pokud preferujete konkrétní stravovací systém nebo držíte dietu, snažte se spíše omezit příjem kalorií, nikoli příjem základních nutrientů. U vegetariánské nebo veganské stravy se předpokládá, že se odpovídajícím způsobem nahradí chybějící živiny a vitamíny, například vitamín B12, který je kromě jiného nezbytný pro fungování nervového systému.

Bílkoviny jsou potřebné pro růst svalové hmoty a očekává se, že se při sportu budou suplementovat v podobě výživových doplňků pro sportovce. Je však třeba zvážit, zda je to nutné. Pokud aktivně sportujeme a podáváme určité výkony, neznamená to ještě, že to budeme přehánět s proteiny. Vždy je lepší upřednostnit rostlinnou stranu a jíst dostatek zeleniny, než se přecpávat tučným masem nebo užívat komplex aminokyselin ve velkém množství. Nadměrné množství proteinů totiž nemusí být jen prospěšné pro růst svalové hmoty, ale může v našem organismu také napáchat pěknou paseku, například v podobě ukládání kyseliny močové a potíží s klouby.

Jak nahradit živočišné zdroje bílkovin ve vaší stravě

3. Relax – odbourávání každodenního stresu

Stres je náš každodenní nepřítel, který způsobuje starosti, probdělé noci nebo bolesti hlavy, svalů, kloubů a páteře, protože zvyšuje svalové napětí. Není nad to umět odpočívat a relaxovat! V hektickém pracovním týdnu a při návalu povinností je důležité umět vypnout. Umět vypnout hlavu, relaxovat, meditovat, aktivně odpočívat formou procházek v přírodě nebo třeba pomocí jógy či tance. Každý má své způsoby, někdo se vyřádí na partnerovi v posteli, jiný hodinu medituje v lotosovém sedu nebo se vypovídá u kamarádky. Relax a duševní hygiena jsou základem pro naše psychické a fyzické zdraví a patří bezesporu ke zdravému životnímu stylu.

4. Vůle je jako sval

O vůli se říká, že je jako sval a dá se trénovat. Je velmi těžké přestat se vymlouvat na to, že nemáme pevnou vůli a nemůžeme začít něco se sebou dělat. Někdy je nejdůležitější vůbec to, jak začít zdravý životní styl praktikovat – protože každý začátek je těžký. Vůle nám pomáhá překonávat prokrastinaci, lenost a nechuť cokoli dělat. Vůle nás motivuje k tomu, abychom sportovali, nepřejídali se, nekonzumovali sladkosti nebo se neopíjeli. Vůle je vlastně základ zdravého životního stylu – motivuje nás k tomu jak začít zdravý životní styl a také jak si ho udržet.

Změnit stereotypní návyky někdy není jednoduché, ale když se to podaří, máte vyhráno. Určitě znáte svá novoroční předsevzetí – budu to či ono a nakonec z nedostatku vůle nedotáhnete do konce ani jedno. Tak s tím je teď konec! Protože vy tu vůli v sobě máte a dokážete ji využít!

5. Pohyb každý den

Každodenní pohyb je nutností pro zdravé fungování našeho těla. Stanovte si malé cíle, nejezděte zbytečně autem, choďte po schodech a nejezděte výtahem, najděte si každý den chvilku na svůj oblíbený sport, ať už jde o Nordic walking, procházku do lesa se psem, cvičení jógy nebo posilování s vlastní vahou. Někdo chodí ráno běhat, a to každý den. Stane se z toho návyk, který vám prospěje po všech stránkách. Tělo si na něj zvykne a samo jej začne vyžadovat.

Pohyb je zásadní, pokud například pracujete v kanceláři nebo máte sedavé zaměstnání a prosedíte několik hodin denně u počítače. Ke zdravému životnímu stylu patří třeba i posilování svalů pánevního dna při práci u počítače, anebo pár zažitých cviků na protažení uvolnění ztuhlých svalů a kloubů. Proč se o polední pauze na chvíli neproběhnout v parku? Možností je spousta…

Jak vybrat běžeckou bundu? Zvolte tu správnou do každého počasí

6. Pravidelnost a důslednost

Každý ví, že pokud nebude důsledně dodržovat své plány a cíle, nemá to asi moc cenu. Mezi desatero zdravého životního stylu patří především pravidelnost, ideálně také každodennost. Pokud se pro něco rozhodneme, měli bychom to dělat pravidelně – ve stejnou dobu nebo ve spojení s konkrétními rituály. Jedině tak se to pro nás stane důležitou a zcela samozřejmou součástí našeho života. Pokud jdeme běhat, vezmeme si své běžecké oblečení, máme prázdný žaludek, dobré boty, hodinky na měření času nebo vzdálenosti a také svou trasu. Ideálně je chodit běhat vždy ve stejnou dobu a pravidelně. Také pravidelné každodenní cvičení dá našemu tělu daleko více, než jednorázové záchvaty touhy po kondici, kdy se náhle přetáhneme a další dva dny se nemůžeme ani pohnout! Tak tohle ke zdravému životnímu stylu tedy rozhodně nepatří…

Jak správně běhat. 7 běžeckých zásad pro začátečníky i pokročilé

7. Zdraví a jak si ho udržet

Zásady zdravého životního stylu jsou jasné – nekouřit, nepít alkohol, jíst zdravě, nejíst smažené a tučné jídlo, vyhnout se emulgátorům a sladkostem, omezit pití kávy, dobře spát, hýbat se, být v psychické pohodě, zbytečně neriskovat a pravidelně chodit na lékařské prohlídky. Zdraví máme jenom jedno a je třeba se o něj dobře starat. Pokud máme problémy se zády nebo s klouby, je třeba podle toho také volit druh sportu, kterému se můžeme věnovat. Totéž platí o všech chronických nemocech a cestě k uzdravení. Někdy je to cesta pozvolná a dlouhodobá, zato trvalá. Někomu pomáhá alternativní medicína či homeopatie, ale změna životního stylu vždy pomůže a poukáže na to, co člověk, který onemocněl, dělal špatně. Možná to zní jako klišé, ale je třeba naslouchat svému tělu a tomu, co nám říká.

8. Životní filozofie a duchovno

Stav naší psychiky úzce souvisí s tělem a s naším životním stylem. Svou roli hraje také životní filozofie nebo naše víra a náboženské vyznání. Není jen tělo – hmota, ale také duchovno a něco, co nás přesahuje. Některé sporty mají svou jasně vytyčenou filozofii, která souvisí s konkrétním životní stylem – například jóga, tai-chi. různá bojová umění a podobně. Je třeba si uvědomit, že není jen tělo, ale také duše –  a jedno bez druhého nemůže fungovat. Ujasněte si své životní hodnoty a priority, dodržujte své zásady a nedělejte to, co je v rozporu s vaší životní filozofií. Všechno by mělo být v jednotě – v rovnováze.

9. Podpora a sdílení s ostatními

Žádný člověk není ostrov sám pro sebe, žijeme v určitém společenství lidí. Nebraňte se kolektivním sportům, běhání s kamarády ve skupině, vzájemnému sdílení a podpoře. Nejste na to sami. Pokud chcete změnit svůj životní styl a začít žít zdravě, sportovat, zhubnout a dostat se do kondice, najděte k sobě další nadšence, kteří do toho půjdou s vámi. Přidejte se k některé sportovní skupině nebo klubu, domluvte se s kamarádem nebo kamarádkou, že začnete běhat nebo cvičit spolu. I když je pravda, že nezdravý životní styl se sdílí s ostatními velmi snadno – ten zdravý už hůře, ale o to více budete navzájem obohaceni.

Jak běhat ve dvou, když je jeden partner rychlejší

10. Cíl – motivace a plnění plánů

Pokud se chce člověk někam posouvat, měl by mít své krátkodobé a dlouhodobé cíle. Bez cíle a bez patřičné motivace se obvykle nikdy nikam nedostanete. Stanovte si to, čeho chcete dosáhnout, naplánujte si svůj program a snažte se jej puntíku splnit. Zaměřte se ale vždy na jeden cíl. Jakmile jej naplníte, vytyčte si další. Není moc produktivní pro něco se nadchnout, a pak to nedokončit a začít zase něco nového.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..