×
Oběhání.cz

Jak běhat v zimě a užít si to. Máme 15 skvělých tipů

Jak běhat v zimě

Uložit běžecké boty přes zimu do skříně? Ani náhodou! I v chladných měsících může být běhání příjmeným zážitkem, a navíc budete v super kondici na jaro. Jak běhat v zimě?

Přinášíme vám jednoduché triky, jak si užít běhání v zimních měsících a s příchodem jara být připravení na novou sezonu.

Jak běhat v zimě a užít si to

Venku je počasí, které vybízí tak akorát ke dni stráveném u filmů s hrnkem horké čokolády v ruce a běžecký trénink je to poslední, na co máte náladu…myslete ale na jaro v kondici, na výhodu, kterou budete mít, když nepřestanete trénovat ani v nízkých teplotách. Hlavně nikam nespěchejte.

Zpomalte

Jak běhat v zimě a nenechat se zaskočit studeným vzduchem? Zvlášť, pokud jste začali běhat před pár měsíci, nikam se v chladném počasí nežeňte. Studený vítr může ztížit dýchání, a proto je dobré zvolit konverzační tempo.

Pokud běháte se sluchátky, namísto rychlé hudby poslouchejte relaxační tóny nebo audioknihu, a snižte hlasitost na minimum, ať věnujete pozornost zledovatělým plochám. Při výbězích v přírodě dejte pozor na kluzké kořeny stromů na cestě.

Vsaďte na dynamický strečink

Pokud vaše rozcvička trvá v letních měsících 5 minut, prodlužte ji v zimě na 15-20 minut. Vyzkoušet můžete také dynamický střečink, se kterým, který rozproudí váš krevní oběh už od začátku a navíc vás to bude bavit. Správné protažení zahřeje tělo pro výživný trénink a je prevencí natažených svalů a dalších nepříjemných běžeckých zranění.

Pozorujte okolí

Vychutnejte si, že sezona jarních závodů je teprve před vámi a pusťte z hlavy přesné dodržení tréninkového plánu a lámání rychlostních rekordů. Raději si dopřejte běžeckou meditaci v přítomném okamžiku: pozorujte, jak se krajina, na kterou jste byli zvyklí, proměnila v podzimních barvách a následně se ztratila v bílém oparu chladných dní konce roku.

Ve dnech, kdy nasněží pár centimetrů prašanu si užijte ticho, které zachvátilo krajinu a vychutnávejte si sluneční paprsky, které tu a tam vykouknou.

Myslete na vánoční obžerství

Představte si štědrovečerní hostinu a novoroční oslavy: jídlo, jídlo a zase jídlo. A k tomu cukroví a pár skleniček s rodinou i přáteli. To všechno si můžete dopřát bez výčitek, když alespoň třikrát do týdne překonáte nechuť vyběhnout do zimy a dáte si pár kilometrů chladnou krajinou.

Jaro v kondici

Není nic horšího, než dostat se přes léto do formy a od listopadu do února na fyzickou aktivitu zapomenout. Vaše tělo si zvyklo na pohyb a pálí kalorie sprintem…a potom tu a tam vynecháte, zapomenete, a potom nevyběhnete od Svatého Martina až do Tří králů. Po zimě se vaše tělo probudí a získá novou energii, tak proč mu nepomoci pravidelnou aktivitou přes zimu, ať se vstupem do nové sezony rovnou začnete lámat svoje osobáky?

Začínat na jaře od nuly není žádná paráda, a proto se rovnou přihlaste na nějaký z březnových závodů, ať máte motivaci pro zimní tréninky.

Správně se oblečte

Vyběhnout v chladném počasí ještě neznamená, že se musíte vydat na trénink v lyžařské bundě. Raději chytře vrstvěte a využijte funkční materiály, které vás udrží v teple a suchu, i když se zpotíte.

Než se obléknete, myslete na to, zda bude váš trénink rychlejší či spíše v konverzačním tempu s pár kamarády. Pro první variantu volte lehčí oblečení jako třeba funkční tričko s dlouhým rukávem a větruvzdornou bundu, funkční běžecké ponožky a příjemné legíny nebo elasťáky pod kolena. Pro pomalejší běh přidejte mezi tričko a bundu ještě lehkou mezivrstvu z merino vlny nebo lehkou mikinu.

Čtěte také: Jak se správně obléknout na běhání v zimě a nepřehnat to

Pokud chcete, vyzkoušejte běh v norském svetru od babičky: doběhnete polití zchladlým potem a nejspíš vám stejně bude zima, protože tento mateiál nepříléhá k tělu. Podruhé už vsaďte na funkční výbavu. Nezapomeňte, že na běh se oblékáme vždy jako kdyby bylo o 5 stupňů více, než je skutečná teplota!

Po doběhnutí hned do sprchy

Zimní výběhy jsou příjemné, ale je dobré je ukončit dřív, než se váš pot ochladí – jinak riskujete nachlazení. Pokud jste začátečníci, vsaďte na indiánský běh, a zkraťte intervaly chůze na minimum. Pokročilí: v den, kdy máte naplánovaný dlouhý výběh, se vraťte domů hned po ukončení tréninku a závěrečný strečink si dopřejte až doma, dejte si sprchu a převlékněte se.

Pokud běžíte do neznáma, sledujte mapu v mobilu, ať máte přehled o tom, kam se vydáváte a kdy musíte zařadit zpátečku. Běháte-li na atletickém oválu, nevracejte se chůzí, ale poklusem, ať jste stále zahřátí až do zastavení před domem.

Dodržujte pitný režim

Vypít tři litry vody denně v létě není nic složitého, v chladných dnech ale na vodu můžeme tu a tam zapomínat. Na příjem tekutin ale myslete i v zimě, ať nedojde k dehydrataci a poté i ke snížení produktivity při tréninku. především v tréninkových dnech pijte dostatek vody a neslazených bylinných čajů.

Čtěte také: Jak správně běhat v dešti rychle a bezpečně

Vlažný čaj si s sebou můžete vzít i na trénink, dodá vám pocit pohody a navíc vlažná tekutina má větší schopnost hydratace, než ledová. Pokud vybíháte se skupinou běžců, vezměte si termosku a střídejte se v jejím nošení.

Běhejte ve skupině

V sychravém počasí se vám nebude vždy chtít vyběhnout a dodržet naplánovaný trénink. Stačí se ale přidat k běžecké skupině ve vašem městě: získáte tak motivaci a nové kamarády a odříkání tréninku si tak dvakrát rozmyslíte. Pokud o tréninkové skupině ve vašem okolí nevíte, založte skupinu na facebooku a pozvěte svoje kamarády, kteří pozvou svoje známé, a tak dále, dříve či později se k vašim pravidelným tréninkům přidají další a další nadšenci.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..