×
oBěhání.cz

Svalové křeče při sportu. Znáte jejich nejčastější příčiny a první pomoc?

Svalové křeče při sportu

Stává se vám někdy, že vás při pohybové aktivitě zastaví prudká křeč? Přitom protažení jste provedli? Jde zajisté o nepříjemný stav, který sportovce dokáže pěkně otrávit. Většinou ještě v ten nejméně vhodný moment či přímo při závodě. Proč se to děje? Jak svalovým křečím při sportu předejít? Jak rychle zakročit, když už se křeč při sportu objeví? Dozvíte se v následujících řádcích.

Nejčastější důvody svalových křečí při sportu

Kromě méně častých křečí pramenících z chronických či fyziologických příčin se tento jev při sportu objevuje pravděpodobně z těchto důvodů:

1. Nedostatek hořčíku či sodíku

Věty typu „Chytla tě křeč? Dej si hořčík!“ známe s velkou jistotou naprosto všichni. V této notorické frázi se skrývá velká pravda. Nedostatek hořčíku neboli magnesia, se projevuje mimo jiné neduhy také křečemi končetin. Ty se mohou objevovat mimo sport i například v noci, kdy postiženého nejvíce otravují. Doporučená dávka tohoto nesmírně důležitého minerálu je okolo 300-400 mg, s tím že jeho potřeba stoupá s rostoucí námahou pro tělo (fyzická aktivita, stres, alkohol apod.). V rámci prevence doplňte do svého jídelníčku potraviny bohaté na hořčík či potravinové doplňky. To samé platí o nedostatku sodíku, který dle mnoha expertů může ke vzniku křečí neblaze přispívat.

Jak začít běhat s nadváhou? Kila navíc nevadí, vadí mizerná kondice, říká nutriční terapeutka a sportovkyně Pavla Janovská

2. Dehydratace

Jedním z méně známých důvodů vzniku svalových křečí při sportu je také nedostatečné doplňování tekutin. Dejte si na to pozor a doplňujte tekutiny vhodné – nejlépe neperlivou vodu, zelené a bylinkové čaje. Kromě křečí odezní i únava či bolest hlavy.

Pitný režim při běhání. Kdy a co pít při běhu?

3. Špatná příprava před sportem

I pokud provedete správné protažení před sportem, křeče se mohou objevit. Křeče při sportu mohou být častější v chladném počasí, kdy svaly při rychlém startu utrpí teplotní šok. Zařaďte rozcvičku a následnou zrychlující se chůzi – až pak běh.

4. Nepřirozený pohyb a přetěžování

Vlivem špatné techniky či velké zatížení v nové pozici pro tělo se mohou křeče objevovat i znalým sportovcům. Vždy je zapotřebí nové cviky přidávat postupně a především se procvičovat před i po výkonu. Na vině mohou být také přetěžované svaly. Optimálním řešením je zapojení kompenzačních cviků, případné rehabilitace a masáže.

5. Špatné dýchání

Ano, i špatné dýchání může začít křeče v těle, zejména v oblasti břicha. Notoricky známé píchnutí v boku je často přisuzováno právě nevhodnému dýchání. Naučte se dýchat správně – hluboce a do břicha a hrudníku. Tělo tak bude lépe okysličeno.

Píchání v boku při běhu. Proč se nám děje a jak mu předcházet?

6. Léky

Je to pro mnohé s podivem, ale některé léky pro ženy (zejména antikoncepční pilulky) mohou přispívat ke vzniku silných křečí při sportu i při běžných denních činnostech.

Jak si od křečí rychle ulevit?

Pokud vás svalová křeč při sportu akutně přepadne, postupujte následovně:

  1. Pomalu zastavte
  2. Postiženou část těla napněte a vydržte v této pozici několik sekund, opakujte
  3. Postiženou část promasírujte
  4. Máte-li u sebe, doplňte hořčík v podobě šumivých tablet či iontového nápoje
  5. Doplňte tekutiny – ideálně čistou vodu
  6. Po odeznění se velice pomalu vraťte do tempa
  7. Zařaďte preventivní kroky k pravidelnému doplňování hořčíku

Pro ideální fungování našeho těla se o něj musíme řádně starat. Vyvážená strava, odpočinek, pohyb a doplňování potřebných vitamínů a minerálů by v dnešní době mělo být něco naprosto automatického, jestliže od našeho těla očekáváme ještě dlouhou kvalitní službu. Tak to nezanedbávejme!



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..