×
oBěhání.cz

Svalové křeče při sportu. Znáte jejich nejčastější příčiny a první pomoc?

Svalové křeče při sportu

Stává se vám někdy, že vás při pohybové aktivitě zastaví prudká křeč? Přitom protažení jste provedli? Jde zajisté o nepříjemný stav, který sportovce dokáže pěkně otrávit. Většinou ještě v ten nejméně vhodný moment či přímo při závodě. Proč se to děje? Jak svalovým křečím při sportu předejít? Jak rychle zakročit, když už se křeč při sportu objeví? Dozvíte se v následujících řádcích.

Nejčastější důvody svalových křečí při sportu

Kromě méně častých křečí pramenících z chronických či fyziologických příčin se tento jev při sportu objevuje pravděpodobně z těchto důvodů:

1. Nedostatek hořčíku či sodíku

Věty typu „Chytla tě křeč? Dej si hořčík!“ známe s velkou jistotou naprosto všichni. V této notorické frázi se skrývá velká pravda. Nedostatek hořčíku neboli magnesia, se projevuje mimo jiné neduhy také křečemi končetin. Ty se mohou objevovat mimo sport i například v noci, kdy postiženého nejvíce otravují. Doporučená dávka tohoto nesmírně důležitého minerálu je okolo 300-400 mg, s tím že jeho potřeba stoupá s rostoucí námahou pro tělo (fyzická aktivita, stres, alkohol apod.). V rámci prevence doplňte do svého jídelníčku potraviny bohaté na hořčík či potravinové doplňky. To samé platí o nedostatku sodíku, který dle mnoha expertů může ke vzniku křečí neblaze přispívat.

Jak začít běhat s nadváhou? Kila navíc nevadí, vadí mizerná kondice, říká nutriční terapeutka a sportovkyně Pavla Janovská

2. Dehydratace

Jedním z méně známých důvodů vzniku svalových křečí při sportu je také nedostatečné doplňování tekutin. Dejte si na to pozor a doplňujte tekutiny vhodné – nejlépe neperlivou vodu, zelené a bylinkové čaje. Kromě křečí odezní i únava či bolest hlavy.

Pitný režim při běhání. Kdy a co pít při běhu?

3. Špatná příprava před sportem

I pokud provedete správné protažení před sportem, křeče se mohou objevit. Křeče při sportu mohou být častější v chladném počasí, kdy svaly při rychlém startu utrpí teplotní šok. Zařaďte rozcvičku a následnou zrychlující se chůzi – až pak běh.

4. Nepřirozený pohyb a přetěžování

Vlivem špatné techniky či velké zatížení v nové pozici pro tělo se mohou křeče objevovat i znalým sportovcům. Vždy je zapotřebí nové cviky přidávat postupně a především se procvičovat před i po výkonu. Na vině mohou být také přetěžované svaly. Optimálním řešením je zapojení kompenzačních cviků, případné rehabilitace a masáže.

5. Špatné dýchání

Ano, i špatné dýchání může začít křeče v těle, zejména v oblasti břicha. Notoricky známé píchnutí v boku je často přisuzováno právě nevhodnému dýchání. Naučte se dýchat správně – hluboce a do břicha a hrudníku. Tělo tak bude lépe okysličeno.

Píchání v boku při běhu. Proč se nám děje a jak mu předcházet?

6. Léky

Je to pro mnohé s podivem, ale některé léky pro ženy (zejména antikoncepční pilulky) mohou přispívat ke vzniku silných křečí při sportu i při běžných denních činnostech.

Jak si od křečí rychle ulevit?

Pokud vás svalová křeč při sportu akutně přepadne, postupujte následovně:

  1. Pomalu zastavte
  2. Postiženou část těla napněte a vydržte v této pozici několik sekund, opakujte
  3. Postiženou část promasírujte
  4. Máte-li u sebe, doplňte hořčík v podobě šumivých tablet či iontového nápoje
  5. Doplňte tekutiny – ideálně čistou vodu
  6. Po odeznění se velice pomalu vraťte do tempa
  7. Zařaďte preventivní kroky k pravidelnému doplňování hořčíku

Pro ideální fungování našeho těla se o něj musíme řádně starat. Vyvážená strava, odpočinek, pohyb a doplňování potřebných vitamínů a minerálů by v dnešní době mělo být něco naprosto automatického, jestliže od našeho těla očekáváme ještě dlouhou kvalitní službu. Tak to nezanedbávejme!

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..